Mijn site
  • Blog
  • About
  • Contact

Vrouwen in boerka uit boerderij Pukkemuk (Dongen) gezet/Islamofobie/Brief aan eigenaar Pukkemuk

12/31/2015

0 Comments

 
VROUWEN IN BOERKA UIT BOERDERIJ PUKKEMUK
(DONGEN) GEZET/ISMAMOFOBIE/BRIEF AAN EIGENAAR PUKKEMUK


AAN ALLE LEZERS EEN GOEDE JAARWISSELING EN EEN GEZOND,
GELUKKIG EN VOORSPOEDIG 2016 TOEGEWENST

ZIE VERDER:



ZIE OOK



http://www.astridessed.nl/vrouwen-in-boerka-uit-boerderij-pukkemuk-dongen-gezetislamofobiebrief-aan-eigenaar-pukkemuk/






AAN DE HEER VAN LEIJSEN, EIGENAAR VAN 
RECREATIEBOERDERIJ ''PUKKEMUK''


Onderwerp:
Uw discriminerende bejegening van een islamitische familie,
bestaande uit drie vrouwen, elf kinderen en drie mannen, 
waaronder de heer Bilal Salam, die aangifte tegen u heeft gedaan.




''Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.'


http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbac43qvy#p1


ARTIKEL 1, GRONDWET VAN HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN

''''Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.''


ARTIKEL 6, GRONDWET VAN HET KONINKRIJK DER NEDERLANDEN



http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbac43qvy#p6






Geachte heer van Leijsen,


Om met de deur in huis te vallen.
Ik moet zeggen, u hebt een bizarre manier om het Oude Jaar
af te sluiten.
Want wat heb ik vandaag, 30 december, in diverse media gelezen?
Er is aangifte tegen u gedaan vanwege het feit, dat u drie vrouwen met
boerka uit kinderboerderij ''Pukkemuk'' hebt gezet.
Correcter gezegd:
U maakte duidelijk, dat u deze vrouwen in boerka niet in uw
boerderij wilde hebben, waarna de familie is vertrokken. [1]

Volgens Bilal Salam, die aangifte tegen u heeft gedaan, zat de
betreffende familie rustig aan een tafeltje wat te eten, de kinderen
speelden, toen u naar hen toekwam en van meet af aan een agressieve
en bedreigende toon aansloeg, waarbij u onder andere zou hebben gezegd:
''Ik moet dat ..... volk niet''
''Ik moet die .......Marokkanen niet''
''Ik moet die ......Turken niet''
''Ik moet dat geloof hier niet.''
U zou van meet af aan bedreigend tegen deze familie zijn geweest en
vooral bezwaar hebben gehad tegen de ''gesluierde'' kleding van de vrouwen.
Daarna zou u nog een keer agressief en bedreigend naar de familie zijn toegekomen
met een herdershond en bewakers''


Nu is dit de lezing, die Bilal Salam gaf in een interview met Omroep Brabant [2],
die hij op Facebook heeft geplaatst en dat is zijn woord tegen de uwe.

Maar waar ik WEL een oordeel over kan hebben, en ook heb, is zowel het filmpje
over uw gedrag als uw tegenover de media geplaatste lezing van de gebeurtenissen.


HET FILMPJE MET UW UITLATINGEN



Eerst het fimpje. [3]
In het ruim anderhalf minuut durende fimpje komt u op mij bedreigend en
agressief over.
Ik begrijp [en dat wordt niet op het fimpje weergegeven], dat daaraan wel
wat vooraf gegaan is, maar de door u gedane uitingen kunnen absoluut niet
door de beugel.

Ik citeer uit dit filmpje:




Op het fimpje is een verhitte discussie te horen, die zich, getranscribeerd,
in grote lijnen als volgt afspeelde:


Bilal Salam 
''Luister praat gewoon normaal, wat is jouw probleem met die
gesluierden"'

Eigenaar Pukkemuk [u dus]
''Dat wil ik niet''

Vervolgens maakt Bilal Salam u duidelijk, dat we hier in Nederland, in
een rechtsstaat zijn.
Er ontstaat een discussie over geld en u biedt aan, hem het geld
terug te geven [omdat u de gesluierde vrouwen niet in de recreatie
boerderij tolereert]

Bilal Salam:
''Dat gaat niet gebeuren meneer ''[hij doelt erop, dat hij de
boerderij niet verlaat]
Verwijst weer naar Nederland als rechtsstaat, waarop ik u
hoor zeggen
Ach k.....t Marokkaan


Een vrouw [uw vrouw?] komt ertussen en probeert
Bilal ertoe te bewegen ''er geen probleem en
discussie van te maken''
Dit doet ze tijdens de woordenwisseling een paar keer.

Dan Bilal Salam weer:

''We blijven hier, de volgende keer komen we
hier niet meer''

Eigenaar Pukkemuk [u dus]

''Goed zo, maar niet te lang blijven he.''

Bilal Salam

''U hebt een hekel aan moslims''

Volgens de vrouw, die er weer tussenkomt, is
dat niet waar ''want er werken hier ook moslims''

Eigenaar Pukkemuk:

''Ik heb geen hekel aan moslims, absoluut niet.''

Bilal Salam:

''Wat is het probleem met de gesluierden''

Eigenaar Pukkemuk

''Jullie zijn te extreem, dat wil ik niet.''

Bilal Salam

''U kent ons niet eens.
Als we extreem waren, kwamen we hier niet.''

Eigenaar Pukkemuk 

''Jouw geloof moet ik niet.''

Nog wat over en weer verhit gediscussieer en dan eindigt het
fimpje. [4]


UW TEGENOVER DE MEDIA GEPLAATSTE LEZING VAN
DE GEBEURTENISSEN:



Op BN De Stem is uw verklaring te lezen

''"Pukkemuk is geen gebedshuis voor volwassenen. Dat is de reden waarom we de groep hebben aangesproken. Zoals we ook andere groepen aanspreken die bij kinderen of hun ouders met opvallend gedrag vragen oproepen. Met discriminatie heeft dat alles niets te maken. Daar nemen we 100 procent afstand van. Kinderfeestjes, schoolreisjes: Week in week uit ontvangen we kinderen in allerlei soorten en maten." [5]


U moet zich schamen, meneer van Leijsen, want u hebt zich zowel
aan discriminatie op gebied van religie als afkomst schuldig
gemaakt.
Ik heb het u horen zeggen, k.... Marokkaan, al zult u dat wel ontkennen.
Maar filmpjes liegen niet. [6]

Nog erger [u kon dit nog in woede gezegd hebben, al blijkt
daar hoe dan ook discriminatie/racisme uit], is uw weigering,
gesluierde vrouwen toe te laten en uw onzinnige verklaring, dat 
Pukkemuk ''geen gebedshuis voor volwassenen'' is.
Gesluierde vrouwen hebben dezelfde rechten als alle andere
vrouwen, om iedere locatie, die zij willen,
te bezoeken [weleens van godsdienstvrijheid, artikel 6, Grondwet en gelijke behandeling, artikel 1 Grondwet gehoord?] 
En Godsdienstvrijheid houdt in,
dat mensen het recht hebben, hun geloof te beleven, ongeacht die
religie.
Daarbij hoort bij moslims: Vijf keer per dag bidden.
Dat recht hebt u en ieder ander te respecteren en daarbij is
de ''mening'' van ''kinderen en ouders'' die het ''opvallend
gedrag'' zouden noemen [7], niet relevant, want zeker die ouders
discrimineren dan ook.
En dat is in Nederland en ieder ander land, sinds de apartheid in
Zuid Afrika is afgeschaft, bij wet verboden.

Maar verschuilt u zich niet achter deze '''kinderen en hun ouders?''
Ik heb sterk de indruk van wel, aangezien ik u in het betreffende
fimpje[8]  gezegd hebt.
''Ik moet jouw geloof niet.''

Verwerpelijk, maar uw zaak.
Maar in uw maatschappelijk gedrag en zeker als eigenaar
van een recreatiegebeuren hebt u iedere uiting van uw discriminatoire
opvattingen achterwege te laten.

De door u gewraakte moslimfamilie ''extreem''?
U bent extreem, met uw islamofobisch gedrag en opvattingen!


TENSLOTTE

Mooie manier om het Oude Jaar af te sluiten, met discriminatie,
racisme en agressie.
Want zo ervoer ik uw benadering ook.

Grappig is, dat u zichzelf kennelijk als ''slachtoffer'' beschouwt,
nadat u mensen discriminerend bejegend hebt.

De wereld op zijn kop.

Bilal Salam heeft aangifte tegen u gedaan.
Goedzo.

Aan uw gedrag moet paal en perk worden gesteld.

Een goede raad, gratis en voor niets.

Laat uw nare, discriminatoire vooroordelen in het
Oude Jaar en start het Nieuwe Jaar met het aloude adagium:

''Vrijheid, Gelijkheid en Broederschap''


Ieder mens is gelijk.
Iedereen heeft het recht op de beleving van zijn religie en
zich te kleden op zijn/haar manier.

Van harte beterschap toegewenst in 2016!


Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam


NOTEN



[1]


AANGIFTE TEGEN RECREATIEBOERDERIJ PUKKEMUK DONGEN
NA WEIGEREN VROUW IN BOERKA [VIDEO]
29 DECEMBER 2015


http://www.dichtbij.nl/tilburg/regionaal-nieuws/artikel/4212109/aangifte-tegen-recreatieboerderij-pukkemuk-dongen-na-weigeren-vrouw-in-burka.aspx



BN DE STEM
AANGIFTE VAN DISCRIMINATIE TEGEN PUKKEMUK IN DONGEN
NA OPHEF OVER BOERKA (VIDEO)
29 DECEMBER 2015


http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/dongen/aangifte-van-discriminatie-tegen-pukkemuk-in-dongen-na-ophef-over-boerka-video-1.5581921




OMROEP BRABANT
VROUWEN IN BOERKA UIT BOERDERIJ PUKKEMUK DONGEN
GEZET: ''DOE DIE SLUIERS AF, JULLIE ZIJN TE EXTREEM!''


http://www.omroepbrabant.nl/?news/2419761203/Vrouwen+in+boerka+uit+boerderij+Pukkemuk+Dongen+gezet+%E2%80%98Doe+die+sluiers+af,+jullie+zijn+te+extreem!%E2%80%99.aspx



TELEGRAAF
OPHEF OM BOERKA'S EN GEBED OP SPEELBOERDERIJ
29 DECEMBER 2015


http://www.telegraaf.nl/binnenland/24926378/__Vrouwen_geweigerd_om_burka__.html


NOS
SPEELBOERDERIJ STUURT VROUWEN MET BOERKA WEG

http://nos.nl/artikel/2077864-speelboerderij-stuurt-vrouwen-met-boerka-weg.html





[2]



ZIE VOOR LEZING BILAL SALAM OP FACEBOOK



BN DE STEM
AANGIFTE VAN DISCRIMINATIE TEGEN PUKKEMUK IN DONGEN
NA OPHEF OVER BOERKA (VIDEO)
29 DECEMBER 2015


http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/dongen/aangifte-van-discriminatie-tegen-pukkemuk-in-dongen-na-ophef-over-boerka-video-1.5581921




[3]


ZIE VOOR FILMPJE


OMROEP BRABANT
VROUWEN IN BOERKA UIT BOERDERIJ PUKKEMUK DONGEN
GEZET: ''DOE DIE SLUIERS AF, JULLIE ZIJN TE EXTREEM!''


http://www.omroepbrabant.nl/?news/2419761203/Vrouwen+in+boerka+uit+boerderij+Pukkemuk+Dongen+gezet+%E2%80%98Doe+die+sluiers+af,+jullie+zijn+te+extreem!%E2%80%99.aspx



[4]



ZIE VOOR FILMPJE


OMROEP BRABANT
VROUWEN IN BOERKA UIT BOERDERIJ PUKKEMUK DONGEN
GEZET: ''DOE DIE SLUIERS AF, JULLIE ZIJN TE EXTREEM!''


http://www.omroepbrabant.nl/?news/2419761203/Vrouwen+in+boerka+uit+boerderij+Pukkemuk+Dongen+gezet+%E2%80%98Doe+die+sluiers+af,+jullie+zijn+te+extreem!%E2%80%99.aspx




[5]


''"Pukkemuk is geen gebedshuis voor volwassenen. Dat is de reden waarom we de groep hebben aangesproken. Zoals we ook andere groepen aanspreken die bij kinderen of hun ouders met opvallend gedrag vragen oproepen. Met discriminatie heeft dat alles niets te maken. Daar nemen we 100 procent afstand van. Kinderfeestjes, schoolreisjes: Week in week uit ontvangen we kinderen in allerlei soorten en maten."



BN DE STEM
AANGIFTE VAN DISCRIMINATIE TEGEN PUKKEMUK IN DONGEN
NA OPHEF OVER BOERKA (VIDEO)
29 DECEMBER 2015


http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/dongen/aangifte-van-discriminatie-tegen-pukkemuk-in-dongen-na-ophef-over-boerka-video-1.5581921




[6]



ZIE VOOR FILMPJE


OMROEP BRABANT
VROUWEN IN BOERKA UIT BOERDERIJ PUKKEMUK DONGEN
GEZET: ''DOE DIE SLUIERS AF, JULLIE ZIJN TE EXTREEM!''


http://www.omroepbrabant.nl/?news/2419761203/Vrouwen+in+boerka+uit+boerderij+Pukkemuk+Dongen+gezet+%E2%80%98Doe+die+sluiers+af,+jullie+zijn+te+extreem!%E2%80%99.aspx




[7]



''"Pukkemuk is geen gebedshuis voor volwassenen. Dat is de reden waarom we de groep hebben aangesproken. Zoals we ook andere groepen aanspreken die bij kinderen of hun ouders met opvallend gedrag vragen oproepen. Met discriminatie heeft dat alles niets te maken. Daar nemen we 100 procent afstand van. Kinderfeestjes, schoolreisjes: Week in week uit ontvangen we kinderen in allerlei soorten en maten."



BN DE STEM
AANGIFTE VAN DISCRIMINATIE TEGEN PUKKEMUK IN DONGEN
NA OPHEF OVER BOERKA (VIDEO)
29 DECEMBER 2015


http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout/dongen/aangifte-van-discriminatie-tegen-pukkemuk-in-dongen-na-ophef-over-boerka-video-1.5581921




[8]




ZIE VOOR FILMPJE


OMROEP BRABANT
VROUWEN IN BOERKA UIT BOERDERIJ PUKKEMUK DONGEN
GEZET: ''DOE DIE SLUIERS AF, JULLIE ZIJN TE EXTREEM!''


http://www.omroepbrabant.nl/?news/2419761203/Vrouwen+in+boerka+uit+boerderij+Pukkemuk+Dongen+gezet+%E2%80%98Doe+die+sluiers+af,+jullie+zijn+te+extreem!%E2%80%99.aspx
0 Comments

Voorstelling Freek de Jonge bagatelliseert Israelische misdaden in Gaza

12/29/2015

0 Comments

 
VOORSTELLING FREEK DE JONGE BAGATELLISEERT ISRAELISCHE MISDADEN IN GAZA





ZIE OOK



http://www.astridessed.nl/voorstelling-freek-de-jonge-bagatelliseert-israelische-misdaden-in-gaza/









Op 25 december, Eerste Kerstdag, werd de voorstelling uit 2014, ''Als je me nu nog
niet kent'' van  cabaretier Freek de Jonge [1] op TV vertoond. [2]
Nu is cabaret satire en zijn daarin fantasie en vrijheid ingredienten , maar er
zijn grenzen.
En die worden wat mij betreft getrokken, wanneer er hetzij propaganda wordt
gemaakt voor een fout regime, hetzij misdaden van een fout regime worden
verdraaid en/of gebagatelliseerd.
De Jonge deed in zijn voorstelling uit 2014 beide en dat vind ik buitengewoon
kwalijk.

Wat wil nu het geval:

In een gefantaseerd verhaal, dat door de Romeo en Julia elementen
[Palestijnse jongen wordt verliefd op een Israelisch meisje en vice versa]
mooi had kunnen zijn, beweerde Freek de Jonge achtereenvolgens nonsens,
maakte hij kwalijke discriminerende opmerkingen over Palestijnen en bagatelliseerde
hij de Israelische misdaden in Gaza.
Daarvoor zocht hij wel een heel bizar moment uit, in het zelfde jaar van  
de bloedige Israelische militaire aanval op Gaza, ''Protective Edge'' [3]
Daarover zometeen.

Eerst delen uit de voorstelling:


DE VOORSTELLING/GAZA



In de voorstelling voert Freek een jongen uit Gaza ten tonele, die zich vanwege een mislukt leven heeft aangemeld bij ‘de Hamas’ en bereid is een zelfmoordaanslag te plegen.

De zelfmoordaanslagpleger kruipt in Gaza in een tunnel en komt er in Tel Aviv bij een bushalte weer uit.

Als hij in een bus gaat zitten, waarin hij door Hamas wordt opgeblazen
[lange afstand bediening?], gaat hij naast een Israelisch meisje zitten, 
wordt verliefd op haar en zij op hem. [4]
Voorspelbaar:
Hij krijgt spijt van zijn zelfmoordaanslagplannen, nu hij, uiteraard,
wil zijn bij het meisje van zijn dromen.
Ik citeer Freek de Jonge
''“De jongen voelt: zij gaat mij geven, en het woord schiet hem op dat moment te binnen: liefde. Liefde, dat is een begrip dat volkomen vreemd is aan zijn eigen cultuur. Het is trots, het is eer, het is wraak, maar liefde dat is iets van de westerse samenleving. Ze doen er wel heel weinig mee, maar ze hebben het in elk geval in hun portefeuille.” [5]
Om toch een mogelijke toekomst met zijn geliefde te hebben, fluistert
hij haar zijn zeldmoordaanslagplannen in haar oren, zij roept dit
heel luid door de bus, de chauffeur rijdt van schrik tegen de
''muur'' die Israel van Gaza scheidt en zo eindigt dan het verhaal. [6]



FREEK DE JONGE'S VOORSTELLING
GEVAARLIJKE ONZIN


Natuurlijk, het is maar een verhaal, zoals door Clara Legene werd opgemerkt,
die er overigens, terecht, een pittige kritiek op leverde. [7]
Het punt is echter, dat dit niet zomaar een ''sprookje''
is, maar bittere politieke realiteit van de [oorlogs]misdaden
die Israel in Gaza en de andere bezette gebieden [8]
begaat.
Daarom is erop los fantaseren en nog nonsens verkopen ook,
hier zo gevaarlijk, want het bagatelliseert de Israelische misdaden.

Eerst de nonsens:

Het is voor het eerst, dat ik hoor dat ''Hamas'' een zelfmoordenaar
''van een afstand'' opblaast.
Zoals Freek de Jonge heel goed weet, werkt dat niet zo, maar doet
de zelfmoordaanslagpleger dat zelf.
Gevaarlijke nonsens, wat verdere demonisering van Hamas in de hand
werkt.
Bovendien heeft Hamas  de laatste jaren steeds vaker geprobeerd,
andere actieve Palestijnse organisaties af te houden van zelfmoordaanslag
plannen.


Ten tweede kan niemand in Gaza in een tunnel kruipen en er in
Tel Aviv weer uitkomen.
Dat is een grote afstand.
Zie kaart. [9]
Palestijnse strijders, die een tunnel graven van Gaza naar Tel Aviv?
Laat me niet lachen.
Zelfs voor cabaret baarlijke nonsens.


FREEK DE JONGE'S VOORSTELLING
DISCRIMINERENDE UITINGEN NAAR PALESTIJNEN TOE/
LIEFDE ''VREEMD'' AAN ''PALESTIJNSE CULTUUR?''

Was het fantasieverhaal over die ''tunnel'' nog grappig te noemen,
ronduit smakeloos en discriminerend is deze opmerking van Freek
de Jonge:

''“De jongen voelt: zij gaat mij geven, en het woord schiet hem op dat moment te binnen: liefde. Liefde, dat is een begrip dat volkomen vreemd is aan zijn eigen cultuur. Het is trots, het is eer, het is wraak, maar liefde dat is iets van de westerse samenleving. Ze doen er wel heel weinig mee, maar ze hebben het in elk geval in hun portefeuille.”

De Jonge maakt hier dus de ronduit discriminerende opmerking, dat ''liefde''
vreemd zou zijn aan de Palestijnse cultuur.
Vraag je je natuurlijk af, hoe het dan komt, dat die Palestijnse jongen
uberhaupt verliefd heeft kunnen worden, maar dat laten we bij Freek.
Smakeloos is, dat de Jonge ''liefde'' als ''vreemd aan een cultuur'',
hier dus de Palestijnse, lijkt te beschouwen.
Discriminerend en impliciet racistisch, vooral omdat hij de jongen
ook nog laat zeggen, dat ''trots, eer en wraak'' een ''Palestijnse'', dus
''Oosters'' verschijnsel zou zijn.


Weleens gehoord van Europese ''bloedvetes'', zoals de vendetta''s
op Sicilie en de bloedvetes tussen de Schotse adel? [9]
Zowel ''liefde'', als ''eer'' en ''wraak'' zijn universeel.

Op een nare manier bevestigt Freek de Jonge zo reeds bestaande
vooroordelen over de ''Oosterse'' cultuur.
BAH!


Maar er zit meer vast aan die suggestie van Freek de Jonge, dat ''wraak''
een bestanddeel zou zijn van de Palestijnse cultuur.
Daarover zometeen meer.



FREEK DE JONGE'S VOORSTELLING/BAGATELLISERING ISRAELISCHE
[OORLOGS]MISDADEN/BEZETTING ALGEMEEN


En dan nu wat mij het meest stoorde:
Freek de Jonge's bagatellisering van de Israelische [oorlogs]
misdaden en in het verlengde daarvan:
Zijn opmerkingen over Palestijnse ''wraak'' en het plegen van zelfmoordaanslagen
vanwege een ''mislukt leven''


Eerst:

De Israelische bezetting en [oorlogs] misdaden.

Misschien is het Freek de Jonge ontgaan, maar sinds 1967 bezet Israel
de Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem en Gaza [10] en heeft vanaf
dat moment, zoals iedere bezetter, een politiek van terreur, repressie
en [oorlogs] misdaden gepleegd.
Natuurlijk kwamen daartegen de Palestijnen in verzet en dat heeft niets
te maken met ''wraak'', maar met het internationaal erkende RECHT
OM TEGEN EEN BEZETTING IN OPSTAND TE KOMEN! [11]

Zelfmoordaanslagen keur ik af als militaire aanvallen op burgers [12], maar
ze hebben niets te maken met ''mislukte levens'' of uit de lucht
gevallen ''wraak'', die bij een ''Palestijnse cultuur'' zou horen, maar met
een directe reactie op de Israelische bezetting en de talloze misdaden.

EN het feit, dat aangezien Israel actief gesteund wordt door de VS en implicieter
door de EU, het met die misdaden wegkomt en de bezetting maar gewoon
voortduurt.
Met in haar kielzog de illegale nederzettingen [13] en de illegale Muur. [14]



FREEK DE JONGE'S VOORSTELLING/BAGATELLISERING ISRAELISCHE
[OORLOGS]MISDADEN/GAZA


Voor Gaza komt er nogeens bij de wurgend Blokkade, waarmee sinds 2007 goederen, brandstof, medicijnen etc hetzij helemaal niet, hetzij met 
mondjesmaat worden doorgelaten.
Een oorlogsmisdaad en collectieve straf. [15]
Openlijk heeft de Israelische regering in 2007 de hele Gazaanse bevolking
aangeduid als een ''vijandige entiteit'' [in feite dus als combatanten, strijders],
wat een regelrechte oorlogsverklaring is aan de burgerbevolking
en zowel weerzinwekkend als internationaalrechtelijk verboden is. [16]


Sinsdien, maar ook al daarvoor, de ene Israelische bloedige militaire operatie
na de andere, culminerend in ''Protective Edge'' in 2014 [17], hetzelfde jaar
waarin Freek de Jonge met zijn voorstelling ''Als je me nu nog niet kent''
kwam. 
Gotspe, om dan zo de Israelische oorlogsmisdaden te bagatelliseren,
door ze niet te noemen, maar wel te verwijzen naar Palestijnse ''wraak''
en wat dies meer zij.
Oorlogsmisdaden in Gaza waaronder het bombarderen van scholen
en ziekenhuizen, het schieten op medisch personeel, het dakloos maken
van duizenden mensen! [18]
In twee weken tijd zijn meer dan 2100 mensen gedood! [19]
Zelfs heeft de VN gewaarschuwd, dat Gaza binnen enkele jaren
onbewoonbaar dreigt te worden. [20]


DAT is de realiteit in Gaza, niet een onsmakelijke cabaret stunt over
''Palestijnse wraak'', een ''mislukt leven'' het ''bedienen van een zelfmoordaanslagpleger op afstand''

Freek de Jonge, ga je schamen!




EPILOOG

Cabaret heeft als ingredienten satire, fantasie, etc.
Maar er zijn grenzen en die worden wat mij betreft getrokken,
als de cabaretier een misdadig bezettingsregime bagatelliseert
door de onderdrukte voor te stellen als iemand, die in verzet komt
[want een zelfmoordactie is verzet] vanwege een ''mislukt leven'',
aan wiens cultuur ''liefde'' vreemd is, in tegenstelling tot ''wraak'',
''eer'' en ''trots'' EN als klap op de vuurpijl alle misdaden
van het bezettingsregime verzwijgt.

Kies dan een ander onderwerp voor je cabaretstunts, Freek de Jonge.

Dit verzwijgen van Israel's oorlogsmisdaden en de discriminerende
uitingen tegen Palestijnen waren ruimschoots onder de maat.

Zo wordt bezetting en tirannie een dienst bewezen......


Astrid Essed


NOTEN



[1]



WIKIPEDIA
FREEK DE JONGE


https://en.wikipedia.org/wiki/Freek_de_Jonge





[2]


VPRO
FREEK DE JONGE
''ALS JE ME NU NOG NIET KENT''
25 DECEMBER 2015


http://www.vpro.nl/programmas/etc/freek-de-jonge.html




[3]


THE RIGHTS FORUM
50 DAGEN GAZA-CONFLICT-FEITEN EN CIJFERS

http://www.rightsforum.org/ achtergronden/escalatie-gaza

BTSELEM.ORG
BLACK FLAG: THE LEGAL AND MORAL IMPLICATIONS
OF THE POLICY OF ATTACKING RESIDENTIAL BUILDINGS
IN THE GAZA STRIP, SUMMER 2014
JANUARY 2015

http://www.btselem.org/ download/201501_black_flag_ eng.pdf

THE GUARDIAN
GAZA SCHOOL ATTACK DENOUNCED AS
´´CRIMINAL ACT´´ BY UN CHIEF

http://www.theguardian.com/ world/2014/aug/03/israel-air- strike-un-school-gaza-rafah

INTERNATIONAL RED CROSS
NO WONDER GAZANS ARE ANGRY.
THE RED CROSS CAN’T PROTECT THEM
25 JULI 2014

http://www.icrc.org/eng/ resources/documents/article/ editorial/07-24-gaza-israel- palestine-maio.htm

HUMAN RIGHTS WATCH
GAZA: AIRSTRIKE DEATHS RAISE CONCERNS ON
GROUND OFFENSIVE
22 JULI 2014

http://www.hrw.org/news/2014/ 07/22/gaza-airstrike-deaths- raise-concerns-ground- offensive

AMNESTY INTERNATIONAL
MOUNTING EVIDENCE OF DELIBERATE ATTACKS
ON GAZA HEALTH WORKERS BY ISRAELI ARMY
7 AUGUST 2014

https://www.amnesty.org/en/ latest/news/2014/08/mounting- evidence-deliberate-attacks- gaza-health-workers-israeli- army/




[4]


CLAARS NOTES
DAT JE DAT NU NOG NIET WEET, FREEK
27 DECEMBER 2015


http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=26130








VPRO
FREEK DE JONGE
''ALS JE ME NU NOG NIET KENT''
25 DECEMBER 2015


http://www.vpro.nl/programmas/etc/freek-de-jonge.html



[5]





CLAARS NOTES
DAT JE DAT NU NOG NIET WEET, FREEK
27 DECEMBER 2015


http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=26130








VPRO
FREEK DE JONGE
''ALS JE ME NU NOG NIET KENT''
25 DECEMBER 2015


http://www.vpro.nl/programmas/etc/freek-de-jonge.html



[6]



CLAARS NOTES
DAT JE DAT NU NOG NIET WEET, FREEK
27 DECEMBER 2015


http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=26130








VPRO
FREEK DE JONGE
''ALS JE ME NU NOG NIET KENT''
25 DECEMBER 2015


http://www.vpro.nl/programmas/etc/freek-de-jonge.html




[7]



CLAARS NOTES
DAT JE DAT NU NOG NIET WEET, FREEK
27 DECEMBER 2015


http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=26130






[8]













[9]


WIKIPEDIA
CLAN DOUGLAS


https://en.wikipedia.org/wiki/Clan_Douglas





CLAN CAMPBELL AND CLAN MAC DONALD - THE GREAT FEUD


http://www.heartoscotland.com/Categories/CampbellsandMacDonalds.htm




[10]




GAZA NOG STEEDS BEZET GEBIED VOLGENS HET
INTERNATIONAAL RECHT
”Israel maintains effective control over Gaza, controlling all but one of the crossings into the Gaza Strip, the airspace, territorial waters, telecommunications and the population registry which determines who is allowed to leave or enter Gaza. Therefore, Israel is still considered the occupying power and is responsible for the welfare of the inhabitants in the strip under international humanitarian law.”

AMNESTY INTERNATIONAL
ISRAEL/OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORIES

http://www.amnestyusa.org/our- work/countries/middle-east- and-north-africa/israel-and- occupied-palestinian- territories




[11]



”Recognizing the imperative need to put an early end to colonial and foreign domination and alien subjugation,
1. Reaffirms the inalienable right of all peoples under colonial rule, foreign domination and alien subjugation to self-determination, freedom and independence in conformity with General Assembly resolution 1514 (XV) and other relevant resolutions of the United Nations;”
 
UN GA RESOLUTION 3246
 
http://unispal.un.org/UNISPAL.NSF/0/C867EE1DBF29A6E5852568C6006B2F0C


[12]





´´ 7 - Parties to a conflict shall at all times distinguish between the civilian population and combatants in order tospare civilian population and property. Neither the civilian population as such nor civilian persons shall be the
object of attack. Attacks shall be directed solely against military objectives.´´


BASIC RULES OF INTERNATIONAL HUMANITARIAN LAW IN ARMED
CONFLICTS


https://www.icrc.org/eng/resources/documents/misc/basic-rules-ihl-311288.htm







[13]



ISRAELISCHE NEDERZETTINGEN IN BEZET PALESTIJNS
GEBIED/IN STRIJD MET HET INTERNATIONAAL RECHT
THE RIGHTS FORUM/NEDERZETTINGEN

http://www.rightsforum.org/ achtergronden/nederzettingen

BTSELEM.ORG
LAND EXPROPRIATION AND SETTLEMENTS IN THE INTERNATIONAL LAW

http://www.btselem.org/ settlements/international_law



[14]


ILLEGALE ISRAELISCHE MUUR

”Recalling that the Security Council described Israels policy of establishing settlements in that territory as a flagrant violation of the Fourth Geneva Convention, the Court finds that those settlements have been established in breach of international law.”

INTERNATIONAL COURT OF JUSTICE
LEGAL CONSEQUENCES OF THE CONSTRUCTION OF A WALL
IN THE OCCUPIED PALESTINIAN TERRITORY


http://www.icj-cij.org/docket/ index.php?pr=71&code=mwp&p1=3& p2=4&p3=6&ca


[15]


´´Israel’s decision to cut fuel and electricity is the latest move aimed ostensibly against Hamas that is affecting the entire population of Gaza. In September, the Israeli cabinet declared Gaza “hostile territory” and voted to “restrict the passage of various goods to the Gaza Strip and reduce the supply of fuel and electricity.” Since then, Israel has increasingly blocked supplies into Gaza, letting in limited amounts of essential foodstuffs, medicine and humanitarian supplies. According to Holmes, the number of humanitarian convoys entering Gaza had dropped to 1,500 in September from 3,000 in July.
“Cutting fuel and electricity obstructs vital services,” Whitson said. “Operating rooms, sewage pumps, and water well pumps all need electricity to run.”´´

HUMAN RIGHTS WATCH
GAZA/ISRAEL´S FUEL AND POWER CUTS VIOLATE LAWS OF WAR
29 OCTOBER 2007

http://www.hrw.org/news/2007/ 10/28/gaza-israel-s-fuel-and- power-cuts-violate-laws-war


AMNESTY INTERNATIONAL
ISRAEL/OPT
GAZA POWER CRISIS HAS COMPOUNDED
BLOCAKDE’S ASSAULT ON HUMAN DIGNITY
1 DECEMBER 2013

http://www.amnesty.org/en/news/israelopt-gaza-power-crisis-has-compounded-blockade-s-assault-human-dignity-2013-11-29

BBC
UN OFFICIAL SLAMS ISRAEL ”CRIMES”
10 DECEMBER 2008

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7774988.stm

UITPERS.BE
BLOKKADE GAZA/MISDAAD TEGEN DE MENSELIJKHEID
ASTRID ESSED
FEBRUARI 2008

http://archief.uitpers.be/artikel_view.php?id=19

[16]


´´Het veiligheidskabinet van de Israëlische regering heeft gisteren een reeks voorstellen van minister van Defensie Ehud Barak (Arbeidspartij) aangenomen, die grote gevolgen heeft voor de Palestijnse burgerbevolking. Kern van dat pakket is dat Israël de Gazastrook beschouwt als „vijandige entiteit” omdat van daaruit Israëlische dorpen en steden in de grensstreek vrijwel dagelijks worden beschoten met zelfgemaakte Qassamraketten.´´

NRC
GAZA BEREIDT ZICH VOOR OP OORLOG
20 SEPTEMBER 2007

http://vorige.nrc.nl/thema_ archief_oud/nieuws_buitenland/ article1870789.ece





´´ 7 - Parties to a conflict shall at all times distinguish between the civilian population and combatants in order tospare civilian population and property. Neither the civilian population as such nor civilian persons shall be the
object of attack. Attacks shall be directed solely against military objectives.´´


BASIC RULES OF INTERNATIONAL HUMANITARIAN LAW IN ARMED
CONFLICTS


https://www.icrc.org/eng/resources/documents/misc/basic-rules-ihl-311288.htm







[17]





THE RIGHTS FORUM
50 DAGEN GAZA-CONFLICT-FEITEN EN CIJFERS

http://www.rightsforum.org/ achtergronden/escalatie-gaza

BTSELEM.ORG
BLACK FLAG: THE LEGAL AND MORAL IMPLICATIONS
OF THE POLICY OF ATTACKING RESIDENTIAL BUILDINGS
IN THE GAZA STRIP, SUMMER 2014
JANUARY 2015

http://www.btselem.org/ download/201501_black_flag_ eng.pdf

THE GUARDIAN
GAZA SCHOOL ATTACK DENOUNCED AS
´´CRIMINAL ACT´´ BY UN CHIEF

http://www.theguardian.com/ world/2014/aug/03/israel-air- strike-un-school-gaza-rafah

INTERNATIONAL RED CROSS
NO WONDER GAZANS ARE ANGRY.
THE RED CROSS CAN’T PROTECT THEM
25 JULI 2014

http://www.icrc.org/eng/ resources/documents/article/ editorial/07-24-gaza-israel- palestine-maio.htm

HUMAN RIGHTS WATCH
GAZA: AIRSTRIKE DEATHS RAISE CONCERNS ON
GROUND OFFENSIVE
22 JULI 2014

http://www.hrw.org/news/2014/ 07/22/gaza-airstrike-deaths- raise-concerns-ground- offensive

AMNESTY INTERNATIONAL
MOUNTING EVIDENCE OF DELIBERATE ATTACKS
ON GAZA HEALTH WORKERS BY ISRAELI ARMY
7 AUGUST 2014

https://www.amnesty.org/en/ latest/news/2014/08/mounting- evidence-deliberate-attacks- gaza-health-workers-israeli- army/


[18]


Zie noot 17




[19]



ALAKHBAR/ENGLISH
THE VICTIMS OF GAZA: A LIST OF PALESTINIANS KILLED
IN ISRAEL’S ONGOING ASSAULT

http://english.al-akhbar.com/content/victims-gaza-list-palestinians-killed-israels-ongoing-assault




[20]





THE RIGHTS FORUM
VN LUIDT NOODKLOK: GAZA DREIGT ONLEEFBAAR
TE WORDEN
17 SEPTEMBER 2015


http://www.rightsforum.org/nieuws/vn-luidt-noodklok-gaza-dreigt-onbewoonbaar-te-worden



UNCTAD [UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE
AND DEVELOPMENT]
REPORT ON UNCTAD ASSISTANCE TO THE PALESTINIAN
PEOPLE: DEVELOPMENT IN THE ECONOMY OF THE OCCUPIED
PALESTINIAN TERRITORY
GENEVA 14-25 SEPTEMBER 2015


http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/tdb62d3_en.pdf
0 Comments

Christmas Message 2015/Refugees, a tale of centuries

12/27/2015

0 Comments

 
CHRISTMAS MESSAGE 2015/REFUGEES, A TALE OF CENTURIES




SEE ALSO





http://www.astridessed.nl/christmas-message-2015refugees-a-tale-of-centuries/













On the flight.
A man, his wife and his newborn child.
Barely escaped from the authorities, who wanted to
kill them, to hunt them down.
Escaped from a war zone, where the right to life is a joke.
Poor.
Unheard.

Nothing they could take with them.
But they have nothing anyway.
Barefoot they arrive.

But where they are, it's warm and they can wait there untill their own
country is safe again.
Or they can build up a life in this new country.
Their choice.
And that's how it should be.

THIS FAMILY IS LUCKY
Where they are, they can stay.
No immigration service, no border control, no
Frontex (1), nothing at all.
And when they hear that their country is safe, they return. 
Voluntarily.
Because they are rooted in their country.
Because they were forced to leave behind their father. mother, brothers
and sisters, grandparents, who they love and who they
wish to see again.

THIS FAMILY IS LUCKY
Many flee and never see their family again.



THIS FAMILY WAS LUCKY, YES

Haven't they found a safe shelter, the Christmas Story

had never been told. (2)
And  there hadn't  been Hope for millions of people!

Had this Family lived in this time, BET YOUR LIFE, that they
were not believed and deported  with the help of 
 airline companies like KLM (Royal Dutch Airlines) (3), as many
refugees were, who were  tortured and killed in their country, when they are deported. (4)
Because the authorities didn´t believe their story. (5)

Happily for us, the Christmas Story happened  2000 years ago, because otherwise...... (6)

BACK TO THESE TIMES/REFUGEES

Back to the present and the ''flow'' of refugees, who have come to
the Netherlands this year, 2015.
The term ''flow'' and still more hateful ''invasion'' are from the mouths of
demagocic and xenophobic politicians, who consider refugees as a ''burden''
or a ''threath'' to the Dutch culture. (7)

For BET YOUR LIFE, when the refugees were big shots with a lot
of money in their pocket, or famous writers or artists, the red carpet would have
been rolled out.

You remember State Secretary of Justice and Refugees  Teeven, who 
wanted to ''sell'' a Dutch residency permit to rich foreigners? (8)
But thoes big shots don't need the Netherlands at all! (9)

Given the xenofobic climate in Europe, you can't blame them!

But for those other refugees, from Syria, Eritrea and all the other
warzones, there is no choice.
They have to come to Europe, whether they like it or not.
It's just like the Jews, back to the thirty years of the former century:

The rich ones could escape to the USA, where they were safe.
The poor had to stay in evil Nazi Germany or had to flee
into Europe, with all the desesastrous consequences. (10)

And let's not forget, that in the course of the thirties, either the USA,
or Europe wanted to shelter Jewish refugees anymore! (11)

And so politicians played poker with the lives of refugees.
People who have a right to a safe shelter, regardless their
descent of where they come from.


BACK TO THE ''FLOW'' OF REFUGEES IN THE NETHERLANDS/2015

After an initial heartwarming welcome (and make no mistake, thousands
of people still welcome the refugees!), the evil setback:

The extreme right wing PVV leader G Wilders (12) began to
sow hatred by invoking ''resistance'' against the coming of refugees and travelled across the country to incite the population
against the refugees. (13)
Alas it had succes in little towns like Steenbergen, Woerden, Pannerden,
Geldermalsen and the little town Oranje. (14)
Violent stormings of municipal houses, assaults on refugee shelters,
two attacks on Somali refugee families (In Steenbergen and Pannerden) and so on. (15)

Wilders walks hand in hand with right wing and anti Islam movement
Pegida, which is closely connected with all sorts of Dutch and
German neo nazi movements. (16)

Together they have the goal to attack the refugees, muslims and
non western conmmunities.
It is very, very dangerous, since neo nazi gangs openly participate
in the attacks on refugees in cities like Steenbergen, Woerden, Pannerden,
Geldermalsen.
Neo nazi gangsters attacked a Somali family in Steenbergen and Pannerden.
(17)

Dark clouds above the Netherlands.

BUT THERE ALSO IS RESISTANCE AGAINST RACISM AND
FASCISM!
From christians, Jews and muslims.
Anarchists and other .leftist progressive
people, who are blocking Pegida demonstrations
and are not afraid to seek the confrontation.
''Common'' people who help and support refugees.
Or simple show their solidarity!
Like the support the people in Pannerden gave the Somali
family, whose house was firebombed by neo nazi's. (18)
Heartwarming!


CRUELTY AND GOOD WILL

It looks very unheimlich.
But it is NOT hopeless.
At one side cruelty:
Racism, fascist attacks, Islamophobia,
xenophobia.

But at the other hand:

People of Good Will:
And there are enough of them!
Only they must come together, must be organized
and not let themselves intimidated by the hatred mongers.

And there are enough people who refuse to bow
for Evil!

200 years ago the powers that be failed in
killing the Child and His parents.

Let's show in these times, that evil racism and fascism
don't have the last word.
That a world of peace and equality for everyone is possible.

I wish everyone a Blessed, Good and Merry Christmas.


Astrid Essed


NOTES




(1)


FRONTEX


http://frontex.europa.eu/




WIKIPEDIA
FRONTEX


https://en.wikipedia.org/wiki/Frontex




HUMAN RIGHTS WATCH
THE EU´S DIRTY HANDS
21 SEPTEMBER 2011


https://www.hrw.org/report/2011/09/21/eus-dirty-hands/frontex-involvement-ill-treatment-migrant-detainees-greece




FACE THE FACES OF DEATH! THE MEDITERRANEAN TRAGEDY
CALLED FRONTEX
JOKE KAVIAAR
9 OCTOBER 2013

https://jokekaviaar.nl/faces-of-death-of-Frontex.html



(2)


''The Flight into Egypt13 Now when they had departed, behold, an angel of the Lord appeared to Joseph in a dream, saying, “Arise, take the young Child and His mother, flee to Egypt, and stay there until I bring you word; for Herod will seek the young Child to destroy Him.”
14 When he arose, he took the young Child and His mother by night and departed for Egypt, 15 and was there until the death of Herod, that it might be fulfilled which was spoken by the Lord through the prophet, saying, “Out of Egypt I called My Son.”[a]''


THE NEW TESTIMONY
MATTHEW 3: 13-15


https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew+2%3A13-15&version=NKJV




(3)


KLM COMPLICITY WITH THE DEPORTATION OF
MR F.M. AMIRI TO UNSAFE AFGHANISTAN/LETTER
TO KLM
ASTRID ESSED
4 JANUARY 2015


http://www.astridessed.nl/klm-complicity-with-the-deportation-of-mr-f-m-amiri-to-unsafe-afghanistanletter-to-klm/




KLM COMPLICITY WITH THE DEPORTATION OF AN
AFGHAN FAMILY TO UNSAFE AND DANGEROUS AFGHANISTAN/
LETTER TO THE KLM
ASTRID ESSED
10 APRIL 2013


http://www.astridessed.nl/klm-complicity-with-the-deportation-of-an-afghan-family-to-unsafe-and-dangerous-afghanistanletter-to-the-klm/



(4)




´´A 60-year-old Afghan man who was deported back to Afghanistan in 2006 after a five-year battle to stay in the Netherlands has been murdered in Kabul by the Taliban, the Telegraaf reports on Wednesday.´´



DUTCHNEWS.NL
FAILED ASYLUMSEEKER KILLED IN AFGHANISTAN
23 FEBRUARY 2011


http://www.dutchnews.nl/news/archives/2011/02/failed_asylum_seeker_killed_in/




(5)



´´A 60-year-old Afghan man who was deported back to Afghanistan in 2006 after a five-year battle to stay in the Netherlands has been murdered in Kabul by the Taliban, the Telegraaf reports on Wednesday. The paper says the man was killed last September, but his death has only just been made public. Nezam Azimi was a known opponent of the Taliban but was refused permission to stay in the Netherlands by the then immigration minister Rita Verdonk.´´



DUTCHNEWS.NL
FAILED ASYLUMSEEKER KILLED IN AFGHANISTAN
23 FEBRUARY 2011


http://www.dutchnews.nl/news/archives/2011/02/failed_asylum_seeker_killed_in/



(6)

The Flight into Egypt13 Now when they had departed, behold, an angel of the Lord appeared to Joseph in a dream, saying, “Arise, take the young Child and His mother, flee to Egypt, and stay there until I bring you word; for Herod will seek the young Child to destroy Him.”
THE NEW TESTIMONY
MATTHEW 3: 13-15


https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew+2%3A13-15&version=NKJV



(7)

DUTCHNEWS.NL


''In the short term, the cabinet will agreed with efforts by the European Commission to spread the flow of refugees into Greece, Hungary and Italy around Europe if there is enough support for the Dutch position, prime minister Mark Rutte said.''


PRIME MINISTER FIRM ON DUTCH REFUGEE PLAN, EXPECTS EU
SUPPORT
10 SEPTEMBER 2015

http://www.dutchnews.nl/news/archives/2015/09/prime-minister-firm-on-dutch-refugee-plan-expects-eu-support/



''Earlier in the debate, Geert Wilders, leader of the anti-immigration PVV drew fire from other MPs for describing the influx of refugees to Europe as an ‘Islamic invasion’ of ‘men with beards’ and said that all refugees who try to reach Europe are economic migrants.''


PRIME MINISTER FIRM ON DUTCH REFUGEE PLAN, EXPECTS EU
SUPPORT
10 SEPTEMBER 2015

http://www.dutchnews.nl/news/archives/2015/09/prime-minister-firm-on-dutch-refugee-plan-expects-eu-support/



(8)


DUTCHNEWS.NL
RICH FOREIGNERS CAN ''BUY'' A DUTCH RESIDENCY PERMIT 
FOR 1,25 M
20 SEPTEMBER 2013


http://www.dutchnews.nl/news/archives/2013/09/rich_foreigners_can_buy_a_dutc/



(9)


DUTCHNEWS.NL
DUTCH EFFORTS TO SELL RESIDENCY PERMITS
TO RICH FOREIGNERS FLOP
27 NOVEMBER 2014


http://www.dutchnews.nl/news/archives/2014/11/dutch-efforts-to-sell-residency-permits-to-rich-foreigners-flop/



(10)


WIKIPEDIA
THE HOLOCAUST


https://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust



(11)



THE WASHINGTON POST
EUROPE'S FEAR OF MUSLIM REFUGEES ECHOES 
RHETORIC OF 1930'S ANTI SEMITISM
2 SEPTEMBER 2015


https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/09/02/europes-current-anti-migrant-rhetoric-carries-echoes-of-1930s-anti-semitism/




HOW AMERICA'S REJECTION OF JEWS FLEEING NAZI GERMANY
HAUNTS OUR REFUGEE POLICY TODAY
19 NOVEMBER 2015


http://www.vox.com/policy-and-politics/2015/11/19/9760060/refugees-history-holocaust



(12)


 A TSUNAMI OF RACISM/POLITICAL VIEWS
OF MR WILDERS
ASTRID ESSED
30 APRIL 2007


https://www.indymedia.org.uk/en/regions/world/2007/04/369132.html





(13)



DUTCH POPULIST WILDERS SEEKS HALT
TO ''ISLAMIC INVASION''
10 NOVEMBER 2015


http://tribune.com.pk/story/988708/dutch-populist-wilders-seeks-halt-to-islamic-invasion/




(14)



DUTCHNEWS.NL
BRABANT TOWN LEADS ''RESISTANCE'',
STEENBERGEN PROTESTS AT REFUGEE PLANS
22 OCTOBER 2015


http://www.dutchnews.nl/news/archives/2015/10/brabant-town-leads-resistance-steenburgen-protests-at-refugee-plans/



ASYLUM RESCUE CENTER ATTACKED:
CONCERNS RAISED, ARRESTS MADE
13 OCTOBER 2015


http://www.nltimes.nl/2015/10/13/asylum-rescue-center-attacked-concerns-raised-arrests-made/


''The community of Pannerden rallied around the Somali family in the town who was the target of a racist attack last. The family’s home was pelted with fireworks on Thursday. The perpetrators left a flyer stuck on the front door showing a picture of PVV leader Geert Wilders and the words: “White is better, own nation first! Immigrants must go! This is just the beginning''




COMMUNITY RALLIES FOR SOMALI FAMILY HIT IN RACIST ATTACK
21 DECEMBER 2015

http://www.nltimes.nl/2015/12/21/community-rallies-for-somali-family-hit-in-racist-attack/



THE GUARDIAN
DUTCH PROTESTERS CLASH WITH POLICE OVER
REFUGEE CENTRE


http://www.theguardian.com/world/video/2015/dec/17/dutch-protesters-clash-police-refugees-video




JUSTICE MIN DISAPPOINTED VILLAGERS ATTACK DEPUTY'S CAR
7 OCTOBER 2015


http://www.nltimes.nl/2015/10/07/justice-min-disappointed-villagers-attacked-deputys-car/



(15)


SEE NOTE 14



(16)



''The infamous Geert Wilders, Dutch MP and leader of the islamophobic “Freedom Party” attended a Pegida demonstration in Dresden.''


DOORBRAAK.EU
EUROPE'S RIGHT WING ''CIVIL WAR'' AGAINST REFUGEES
27 OCTOBER 2015


http://www.doorbraak.eu/europes-right-wing-civil-war-against-refugees/




WIKIPEDIA 
PEGIDA


https://en.wikipedia.org/wiki/Pegida





(17)






''The community of Pannerden rallied around the Somali family in the town who was the target of a racist attack last. The family’s home was pelted with fireworks on Thursday. The perpetrators left a flyer stuck on the front door showing a picture of PVV leader Geert Wilders and the words: “White is better, own nation first! Immigrants must go! This is just the beginning''




COMMUNITY RALLIES FOR SOMALI FAMILY HIT IN RACIST ATTACK
21 DECEMBER 2015

http://www.nltimes.nl/2015/12/21/community-rallies-for-somali-family-hit-in-racist-attack/







(18)




''The community of Pannerden rallied around the Somali family in the town who was the target of a racist attack last. The family’s home was pelted with fireworks on Thursday. The perpetrators left a flyer stuck on the front door showing a picture of PVV leader Geert Wilders and the words: “White is better, own nation first! Immigrants must go! This is just the beginning''




COMMUNITY RALLIES FOR SOMALI FAMILY HIT IN RACIST ATTACK
21 DECEMBER 2015

http://www.nltimes.nl/2015/12/21/community-rallies-for-somali-family-hit-in-racist-attack/
0 Comments

Kerstbericht 2015/Vluchtelingen, een verhaal van eeuwen

12/25/2015

0 Comments

 
KERSTBERICHT 2015/VLUCHTELINGEN, EEN VERHAAL VAN EEUWEN



ZIE OOK



http://www.astridessed.nl/kerstbericht-2015vluchtelingen-een-verhaal-van-eeuwen/





Op de vlucht, een man, zijn vrouw en hun ongeboren kind.
Je hebt maar net kunnen wegkomen, na gehoord EN gemerkt te hebben, dat 
je wordt vervolgd, met de dood bedreigd misschien.
Welzeker.
Gevlucht uit een oorlogsgebied.
Uit een gebied, waar recht op leven als een grote grap gezien wordt.
Onaanzienlijk, arm.
Niet geteld.

Je hebt niets mee kunnen nemen.
Je hebt ook niets.
En komt berooid aan.

Maar daar is het warm en kun je je tijd afwachten, totdat je weer
kunt terugkeren.
Of je kunt daar blijven en een nieuw bestaan opbouwen.
Eigen keus.
Zo zou het tenminste moeten en kunnen zijn.

Dit gezin heeft geluk.

Waar ze zijn, kunnen ze blijven.
Er is geen IND, geen grenscontrole, geen Frontex, geen
´´vreemdelingen´´politie, niets van dat alles.
En als ze horen, dat de bedreiging in hun eigen land weg is,
keren ze terug.
Vrijwillig.
Omdat ze daar geworteld zijn.
Omdat ze familie, vader, moeder, broers en zusters, grootouders,
hebben moeten achterlaten en van ze houden, dus terug willen zien.

Dit gezin heeft geluk.
Velen vluchten en zien hun familie nooit meer.
Erger nog degenen, die teruggestuurd worden, met behulp
van collaborerende vliegtuigmaatschappijen, chartervluchten etc,
en worden gedood of gefolterd nadat hun land ´´veilig´´ verkaard
is.
Of omdat hun vluchtverhaal niet wordt geloofd.


Dit gezin heeft geluk, ja.
Hadden ze dat niet gehad, dan was het Kerstverhaal niet geschreven.
Dan was er geen Licht van Hoop voor miljoenen geweest.

Had dit Gezin in deze tijd geleefd, BET YOUR LIFE, dat ze niet 
waren geloofd, teruggestuurd met behulp van medeplichtigen
zoals luchtvaartmaatschappij de KLM en bouwbedrijf (een van de velen,
BAM is er ook zo eentje en niet te vergeten architecten zoals
EGM architecten!, name and shame them!) de Vries en Verburg,
die voor hen en anderen eerst een ´´kindvriendelijke´´
gezinsgevangenis had gebouwd, in afwachting van hun uitzetting
naar dood en ellende.
Oja, de Vries en Verburg is een ´´christelijk´´ bedrijf hoor! (1)


Die vluchtelingengezinnen, die nu worden uitgezet, hebben er weet van.
Eerst in een´´kindvriendelijke´´ gevangenis, dan op de vlucht naar ellende.
Dit jaar hebben er 128 kinderen in die ´´kindvriendelijke´´ gevangenis gezeten,
van wie 78 gedeporteerd (2)


Gelukkig speelt het Kerstverhaal 2000 jaar geleden, want anders.......


Terug naar het heden en naar de ´´stroom´´ vluchtelingen, die
Nederland en Europa dit jaar hebben ´´overspoeld´´
Dat ´´stroom´´´en ´´overspoelen´´ zijn woorden van hatelijke
politici en ¨(andere) xenofoben, die vluchtelingen maar als een last
zien, een bedreiging voor de ´´Nederlandse cultuur´´

Want BET YOUR LIFE, als zij met zakken geld waren gekomen, beroemde
schrijvers of artiesten waren, lag er een rode loper klaar.

Herinnert u zich nog Staatssecretaris Teeven, ´´onze´´ Fred
de vluchtelingenjager (Joke Kaviaar, dank voor deze treffende
term!), die een plan lanceerde voor een tijdelijke verblijfsvergunning
voor investerende buitenlanders (3)



Maar ja, die schatrijke mensen, die beroemdheden, die hebben
Nederland echt niet nodig hoor!

Die kijken wel uit, zich te vestigen in een Europa, dat bol staat
van de xenofobie!
Geef ze eens ongelijk!


Maar voor die andere vluchtelingen, uit Syrie, Eritrea en weet ik
wat voor andere oorlogsgebieden, is er geen alternatief.
Ze moeten wel naar Europa komen.

Het is als met de Joden in de dertiger jaren.
De rijken konden naar de VS, waar ze niet werden vervolgd.
De armen moesten of in boos Nazi Duitsland blijven,
of binnen Europa vluchten.
De gevolgen kennen we.
En daarbij NIET te vergeten, dat in de loop van de
dertiger jaren noch de VS, noch Europese landen deze mensen
nog wilden redden....... (4)



ZO werd en wordt er gepokerd met de levens van vluchtelingen.
Van mensen, die recht hebben op bescherming, ongeacht wie ze
zijn, wat ze zijn, waar ze vandaan komen.

Terug naar de ´´stroom´´ in Nederland.
Aanvankelijk warm en hartverwarmend opgevangen (en make
no mistake, duizenden doen dat nog steeds!), kwam algauw
de setback.
De extreem-rechtse politieke fanaticus Wilders begon te stoken
(kom in verzet, ´´democratisch´´ en ´´geweldloos), en reisde stad
en land af om de bevolking op te zetten tegen de vluchtelingen.
Vooral in gehuchten als Steenbergen, Pannerden, Woerden, Oranje en
Geldermalsen sloeg dat aan.
Gewelddadige bestormingen van Gemeentehuizen, aanvallen
op noodopvangen vluchtelingen, twee aanvallen op een Somalisch
vluchtelingengezin (in Steenbergen en Pannerden)

Wilders kreeg steun (of werkte stiekem samen met) neo nazi
tuig van de richel als de NVU, Voorpost, Identair Verzet en hoe
ze allemaal mogen heten, die ook hun nazi aanhang uit het
buitenland (Duitsland, Polen etc) optrommelden.
Fascistische fanatici als Pegida Nederland demonstreerden en 
blijven dat nog wel even doen, dapper weerstaan door de helden
van Laat Ze Niet Lopen.

De wolken boven Nederland verduisteren.

Maar er is ook een tegenbeweging!

Van christenen, moslims, Joden, anarchisten, trotskisten,
links progressieven en ´´gewone´´ mensen van goede wil in het algemeen,
Ze demonstreren, blokkeren extreem rechts tuig, die vluchtelingen
belagen, helpen met goederen, met onderdak, met huisvesting, met goede woorden.
Hartverwarmend, de bloemen voor dat Somalische gezin, dat door
neo nazi´s in Pannerden was belaagd! (5)

Van hieruit namens mij, bedankt!
En ook aan al die andere mensen van goede wil.

Daar hoort het leeuwedeel van de politieke partijen
niet bij!
Niet alleen Wilders, maar ook andere politici, zoals
vooral de VVD (met stilzwijgende toestemming van
vrijwel de hele politiek) zitten onwijs te stoken.
Eerst al de VVD nota ´´grenzen aan de opvang´´, die
suggereerde (alsof dat trouwens een misdaad is,
ook economische vluchtelingen hebben hier recht op bestaan),
dat de Syrische vluchtelingen ´´economische´´ vluchtelingen
waren, terwijl ze zijn gevlucht uit een oorlogsgebied! (6)
Waarvan nu een gedeelte (waar de criminele organisatie IS 
zich bevindt) nu nota bene door het Westen wordt gebombardeerd,
met alle destastreuze gevolgen voor de burgerbevolking!


Die VVD stook nota heeft dan weer geleid tot versobering van
de opvang van vluchtelingen.
Let wel, mensen, die hier al een verblijfsstatus hebben! (7)
Hiervoor is, omdat het een coalitiebesluit is, ook de hypocriete
PvdA verantwoordelijk, met een zogenaamd ´´sociaal´´ gezicht,
in werkelijkheid keiharde bezuinigingen en een nog keiharder
asielbeleid realiserend!


WREEDHEID EN GOEDE WIL

Somber ziet het er dus uit.
Maar niet hopeloos.
Enerzijds wreedheid
Staatsracisme, straatfascisme (8), Islamofobie,
xemofobie:
Anderszijds
Mensen van goede wil.

En die zijn er genoeg.
Alleen moeten ze samen kunnen komen,
georganiseerd worden en zich niet laten intimideren´door in
de minderheid zijnde, fanatieke haatzaaiers.

Het ziet er somber uit als we de laatste verkiezings peilingen moeten
geloven (kunnen ook zo weer veranderen, gelukkig zijn er
nog geen verkiezingen)  (9)
Maar laten we ons niet gek laten maken en ons
focussen op die mensen van goede wil.
Die mensen, die weigeren te buigen voor het Kwaad!

2000 jaar geleden is het de machthebber niet gelukt,
het Kind en  Zijn ouders te doden.

Laten we ook nu tonen, dat kwaadaardig fascisme het laatste
woord niet heeft!
Dat er een wereld van vrede en gelijkheid kan zijn voor iedereen.

Iedereen een betekenisvol, hoopvol en vrolijk Kerstfeest toegewenst.



Astrid Essed


NOTEN



(1)



KERSMIS 2015/BRIEF AAN BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG,
MEDEPLICHTIGE AAN DEPORTATIES
ASTRID ESSED
23 DECEMBER 2015

http://www.astridessed.nl/kerstmis-2015brief-aan-bouwbedrijf-de-vries-en-verburg-medeplichtige-aan-deportaties/




(2)



´´WIR HABEN ES NICHT GEWUSST´´ KAN NIET MEER
JOKE KAVIAAR
14 DECEMBER 2015


https://jokekaviaar.nl/wir-haben-es-nicht-gewusst-kan-niet-meer.html




(3)



NU.NL
TIJDELIJKE VERBLIJFSVERGUNNING VOOR INVESTERENDE´
BUITENLANDER
20 SEPTEMBER 2013


http://www.nu.nl/economie/3580416/tijdelijke-verblijfsvergunning-investerende-buitenlander.html



(4)


DE GROENE AMSTERDAMMER
ALLE GRENZEN GINGEN DICHT
29 APRIL 2009


https://www.groene.nl/artikel/alle-grenzen-gingen-dicht




(5)


AD
BLOEMENZEE VOOR SOMALISCH GEZIN NA RACISTISCHE AANSLAG
21 DECEMBER 2015


http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4211859/2015/12/21/Bloemenzee-voor-Somalisch-gezin-na-racistische-aanslag.dhtml



(6)



VVD
GRENZEN AAN DE OPVANG


http://cdn.vellance.com/usmedia/vvd/uploaded/attachment-files/268.pdf



(7)



HET PAROOL
COALITIE IS HET EENS OVER VERSOBERING OPVANG VLUCHTELINGEN
12 OCTOBER 2015


http://www.parool.nl/parool/nl/3587/POLITIEK-BINNENLAND/article/detail/4161631/2015/10/12/Coalitie-is-het-eens-over-versobering-opvang-vluchtelingen.dhtml



(8)



FASCISME OP STRAAT IN GELDERMALSEN (3) PVV FASCISME
EN STAATSRACISME, TWEE HANDEN OP EEN BUIK
PETER STORM
23 DECEMBER 2015


http://www.ravotr.nl/2015/12/23/fascisme-op-straat-geldermalsen-3-pvv-fascisme-en-staatsracisme-twee-handen-op-een-buik/




(9)

Dit is een peiling, aangetroffen op 24 december 2015,
kan dus zo weer veranderen
Hier, op 24 december, stond de PVV van Wilders op 39 zetels


FRONTBENCHER
ACTUELE PEILINGEN


http://frontbencher.nl/peilingen/
0 Comments

Kerstmis 2015/Brief aan bouwbedrijf De Vries en Verburg, medeplichtige aan deportaties vluchtelingen

12/23/2015

0 Comments

 
KERSTMIS 2015/BRIEF AAN BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG, MEDEPLICHTIGE AAN DEPORTATIES



ZIE OOK



http://www.astridessed.nl/kerstmis-2015brief-aan-bouwbedrijf-de-vries-en-verburg-medeplichtige-aan-deportaties/






AAN
DE VRIES EN VERBURG
Onderdeel van de Burgland Groep
Onderwerp:
Oproep tot stop bouw gesloten gezinslocaties
Reden:
Uw medeplichtigheid aan mensenrechtenschendingen,
dood en ellende.

''En het geschiedde, toen zij daar waren, dat de dagen vervuld
werden, dat zij baren zou, en zij baarde haar eerstgeboren zoon en
wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe, omdat voor
hen geen plaats was in de herberg''

Lucas 2: 1-7


Geacht Bestuur,

Daags voor Kerstmis, de geboorte van het Heilig Kind, schrijf
ik u opnieuw aan over uw mede betrokkenheid, liever gezegd
medeplichtigheid, aan de bouw van de Gesloten Gezinsvoorziening
in Kamp Zeist, in feite een gezinsgevangenis.
Dit is niet de eerste, maar de vierde keer, dat ik u aanschrijf. [1]
De laatste keer was naar aanleiding van de Internationale
Dag van de Mensenrechten op 10 december [2] toen ik en anderen
u probeerde wakker te schudden door een digitale actie. [3]
Geen resultaat.

U reageerde nergens op, bleef doof voor ieder beroep op
humaniteit, normaal fatsoen en de christelijke principes,
waarop u beweert, zich te baseren. [3]

Daarom nogmaals een poging gewaagd.

TEN OVERVLOEDE:

GESLOTEN GEZINSLOCATIES/GEZINSGEVANGENISSEN
U bouwt ”gesloten gezinslocaties”, waarin verblijven
vluchtelingengezinnen zonder verblijfspapieren,
in afwachting van hun [snelle] uitzetting naar hun land van
herkomst.. [4]
Een vrije situatie is dit natuurlijk allerminst, ondanks een
Overheids propagandafimpje, waarin wordt gesuggereerd
dat kinderen niet meer worden opgesloten, omdat ze de gebouwen
in en uit kunnen lopen. [5]
De gebouwen wel ja, maar het terrein niet, dat wordt omgeven
door
een hoge muur, schrikdraad en camera’s. [6]
Met andere woorden:
Een gevangenis , al is die dan belichaamd
door aardige ”huisjes”

En daar werkt u aan mee.
Ik zal u, nogmaals,  een inkijkje geven in het leven in zo’n gesloten
gezinslocatie, die door de Overheid ”kindvriendelijk”
genoemd wordt. [7]

Ik laat aan het woord Mary, een bewoonster:
”Jullie normale dag begint met opstaan, normaal aankleden, ontbijten en naar school of naar je werk gaan.
Maar heb je een idee hoe dat gaat in een gezinslocatie? Weet je dat een ochtend daar begint met de wekker rond 5 uur? Dat mensen niet kunnen slapen omdat ze bang zijn dat het de volgende dag hun buurt is om opgepakt te worden?
Ze slapen in hun kleren voor het geval dat zij het volgende slachtoffer zijn van de razzia.”
…..
……
”Elke ochtend wordt er in een van de gezinslocaties in Nederland een razzia gepleegd. Gezinnen worden gedwongen mee te werken met de politie. Ze worden meegenomen naar de gevangenis in Zeist. Een plek met allemaal prikkeldraad er omheen en waar mensen niet uit mogen komen tot de geplande dag van de uitzetting. ‘ [8]
 
Het is duidelijk, dat op zo'n manier psychische schade wordt
aangebracht aan volwassenen en kinderen.


Maar het ergste is nog, dat het doel van deze gezinsgevangenissen
is, deportatie [want dat is het] naar dezelfde oorlog, vervolging,
onzekerheid waarvoor deze mensen gevlucht zijn!




GEEN PLAATS IN DE HERBERG


Een arm gezin komt aan in een stad, in vervlogen tijden.
De vrouw moet bevallen, er is geen plaats in de herberg,
dus krijgt ze haar Kind in een stal.
Het Kind, Wiens Geboorte wordt gevierd en herdacht
met Kerstmis.
Daags later is dit gezin op de vlucht, omdat de koning
het Kind dreigt te doden.


Na een verblijf in Egypte keren ze terug, als de koning dood is.


In deze tijd, in andere omstandigheden, zou het gevaar, waarin
het Gezin blootstond, niet geloofd zijn en waren zij teruggestuurd
naar gevaar en ellende.
Met fatale gevolgen.
Na te hebben verbleven in bewoningen, die door lieden
als u waren gebouwd. [9]


En kom me niet aan met het verhaal, dat dit in Nederland
niet gebeurt!
In 2006 werd een mij bekende Afghaanse man uitgezet
naar Afghanistan en een tijd later gedood door dezelfde mensen
voor wie hij was gevlucht! [10]


HYPOCRISIE


U bent middels allerlei acties zoals een demonstratie,
blokkade van het bouwverkeer,  dakbezetting, een digitale actie en talloze brieven,
waaronder die van ondergetekende [11], opgeroepen,
niet meer mee te werken aan de heilloze opsluiting,
met in zijn verlengde deportaties, van vluchtelingen.


Toch gaat u door op de ingeslagen weg.
Ik vind dat een grote schande, zeker voor
een bedrijf, dat weliswaar vanuit zelfverklaarde
christelijke principes in Afrika projecten leidt [12],
maar in Nederland meewerkt aan de schending
van de rechten van vluchtelingen.
Daarin bent u hypocriet.


Daarmee bent u medeplichtig aan vervolging, dood en
ellende.


EPILOOG


Ik schrijf u aan, daags voor Kerstmis, om u te herinneren
aan de door u in uw missie genoemde ''christelijke''
principes.
Het Feest van Hem, voor wie geen plaats was in de herberg,
moest vluchten naar Egypte vanwege bedreiging met de dood.


Ongetwijfeld gaat u naar de Kerk, waar dit aloude Verhaal
wordt verteld.


Denk daaraan, als u in de Kerk zit en aan uw
Kerstmaal.


Ook voor de vluchtelingen is geen plaats in de herberg.
En hun vlucht naar Nederland heeft niet geleid naar
veiligheid, maar terug, naar oorlog en dood.




Mijn dringende oproep:
STOP DE BOUW VAN GEZINSGEVANGENIS KAMP
ZEIST, MET IN ZIJN VERLENGDE DEPORTATIES
NAAR OORLOG, DOOD EN ELLENDE!


Gaat u toch door op de ingeslagen weg, zult u daarvoor
verantwoording moeten afleggen, als medeplichtige
aan schending van de meest elementaire beschavingsregels,
het recht op veiligheid en bescherming.


Ik wens u Kerstdagen toe, waarin u tot inkeer komt.



Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam 


NOTEN




[1]



EERDERE BRIEVEN AAN DE VRIES EN VERBURG


INTERNATIONALE DAG VAN DE MENSENRECHTEN/BRIEF
AAN DE VRIES EN VERBURG OVER BOUW VAN GESLOTEN
GEZINSLOCATIES
ASTRID ESSED
10 DECEMBER 2015

http://www.astridessed.nl/internationale-dag-van-de-mensenrechtenbrief-aan-de-vries-en-verburg-over-bouw-gesloten-gezinslocaties/

BRIEF AAN DE VRIES EN VERBURG OVER DE BOUW
VAN GESLOTEN GEZINSLOCATIES OP KAMP ZEIST
ASTRID ESSED
17 SEPTEMBER 2015

http://www.astridessed.nl/brief-aan-de-vries-en-verburg-over-de-bouw-van-gesloten-gezinslocaties-op-kamp-zeist/

GESLOTEN GEZINSLOCATIES KAMP ZEIST/BRIEF AAN B. STUIJ/
PLANONTWIKKELAAR DE VRIES EN VERBURG
28 AUGUSTUS 2015

http://www.astridessed.nl/gesloten-gezinslocaties-kamp-zeistbrief-aan-b-stuijplanontwikkelaar-de-vries-en-verburg/



[2]




INTERNATIONALE DAG VAN DE MENSENRECHTEN/BRIEF
AAN DE VRIES EN VERBURG OVER BOUW VAN GESLOTEN
GEZINSLOCATIES
ASTRID ESSED
10 DECEMBER 2015

http://www.astridessed.nl/internationale-dag-van-de-mensenrechtenbrief-aan-de-vries-en-verburg-over-bouw-gesloten-gezinslocaties/



[3]


ONLINE ACTIE TEGEN BOUWER VAN VLUCHTELINGEN
GEZINSGEVANGENIS DE VRIES EN VERBURG

https://no-border.nl/10-december-online-actie-tegen-bouwer-van-vluchtelingengezinsgevangenis-de-vries-en-verburg/


[4]


Slechts onder strikte voorwaarden kunnen deze gezinnen in de gesloten gezinsvoorziening terecht komen: er moet zicht op uitzetting zijn, het gezin werkt niet actief mee aan een zelfstandig vertrek naar het land van herkomst en er moet een reëel risico op onttrekking zijn. Deze gezinnen worden hier in beginsel maximaal twee weken geplaatst.

DIENST JUSTITIELE INRICHTINGEN
GESLOTEN GEZINSVOORZIENING ZEIST
http://www.dji.nl/Organisatie/Locaties/Detentiecentra/GGV-Zeist/index.aspx


[5]

RIJKSOVERHEID
TIJDELIJKE KINDVRIENDELIJKE GEZINSVOORZIENING
GEOPEND
2 OCTOBER 2014

http://www.rijksoverheid.nl/ nieuws/2014/10/02/tijdelijke- kindvriendelijke- gezinsvoorziening-geopend.html



[6]


SCHRIKDRAAD EN BEWEGINGSDETECTIE ROND ”KINDVRIENDELIJKE”
VLUCHTELINGENGEVANGENIS KAMP ZEIST

http://aagu.nl/2015/ Schrikdraad-bewegingsdetectie- kindvriendelijk.html



[7]


TIJDELIJKE KINDVRIENDELIJKE GEZINSVOORZIENING
GEOPEND
2 OCTOBER 2014

http://www.rijksoverheid.nl/ nieuws/2014/10/02/tijdelijke- kindvriendelijke- gezinsvoorziening-geopend.html



[8]


21 NOVEMBER 2015/SPEECH OVER LEVEN IN EEN GEZINSLOCATIE

http://aagu.nl/2015/speech-over-het-leven-in-een-gezinslocatie.html



[9]


BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG GAAT NIEUWE
GEZINSGEVANGENIS KAMP ZEIST BOUWEN

http://aagu.nl/2015/De_Vries_Verburg_bouwt_gezinsgevangenis.html







[10]




VOLKSKRANT
AFGHAAN, DIE IN 2006 WERD UITGEWEZEN IS DOOR TALIBAN VERMOORD
23 FEBRUARI 2011

http://www.volkskrant.nl/vk/ nl/2664/Nieuws/article/detail/ 1851212/2011/02/23/Afghaan- die-in-2006-werd-uitgewezen- is-door-Taliban-vermoord.dhtml



[11]


WWW.AAGU.NL
LAWAAIDEMO BIJ GEZINGSGEVANGENISBOUWER DE VRIES
EN VERBURG

http://aagu.nl/2015/demo-De_Vries_Verburg.html


INDYMEDIA.NL
BLOKKADE KAMP ZEIST LEGDE BOUW GEZINGSGEVANGENIS EEN
DAG STIL

https://www.indymedia.nl/node/30728


INDYMEDIA.NL
BEZETTING DAK BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG
IN PROTEST TEGEN BOUW GEZINSGEVANGENIS

https://www.indymedia.nl/node/31038



ONLINE ACTIE TEGEN BOUWER VAN VLUCHTELINGENGEZINSGEVANGENIS
DE VRIES EN VERBURG


http://www.aagu.nl/2015/online-actie-gezinsgevangenis-kampzeist.html


EERDERE BRIEVEN AAN DE VRIES EN VERBURG


INTERNATIONALE DAG VAN DE MENSENRECHTEN/BRIEF
AAN DE VRIES EN VERBURG OVER BOUW VAN GESLOTEN
GEZINSLOCATIES
ASTRID ESSED
10 DECEMBER 2015

http://www.astridessed.nl/internationale-dag-van-de-mensenrechtenbrief-aan-de-vries-en-verburg-over-bouw-gesloten-gezinslocaties/

BRIEF AAN DE VRIES EN VERBURG OVER DE BOUW
VAN GESLOTEN GEZINSLOCATIES OP KAMP ZEIST
ASTRID ESSED
17 SEPTEMBER 2015

http://www.astridessed.nl/brief-aan-de-vries-en-verburg-over-de-bouw-van-gesloten-gezinslocaties-op-kamp-zeist/

GESLOTEN GEZINSLOCATIES KAMP ZEIST/BRIEF AAN B. STUIJ/
PLANONTWIKKELAAR DE VRIES EN VERBURG
28 AUGUSTUS 2015

http://www.astridessed.nl/gesloten-gezinslocaties-kamp-zeistbrief-aan-b-stuijplanontwikkelaar-de-vries-en-verburg/


[12]




De Vries en Verburg is onderdeel van de Burgland Groep
”Ten grondslag aan de visie en missie van de Foundation Burgland Charitas ligt de Bijbelse opdracht ‘draag elkaars lasten’.
BURGLAND CHARITAS
VISIE EN MISSIE

http://www.burglandcharitas. nl/wie-zijn-wij/visie-en- missie
0 Comments

Bezetting dak bouwbedrijf De Vries en Verburg, medeplichtige aan deportaties/Adhesiebetuiging

12/22/2015

0 Comments

 
BEZETTING DAK BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG, MEDEPLICHTIGE
AAN DEPORTATIES/ADHESIEBETUIGING


ZIE OOK


http://www.astridessed.nl/bezetting-dak-bouwbedrijf-de-vries-en-verburg-medeplichtige-aan-deportatiesadhesiebetuiging/



Op donderdag 18 december heeft de anti racistische organisatie
AAGU [Anarchistische Anti Deportatiegroep Utrecht] het dak van
bouwbedrijf De Vries en Verburg bezet. [1]
Deze actie vormt onderdeel [want de strijd gaat door!] van de campagne
van AAGU tegen de bouw van gezinsgevangenis Kamp Zeist. [2]

Bouwbedrijf de Vries en Verburg is de bouwer van deze gezinsgevangenis,
officieel genoemd ''Gesloten Gezinsvoorziening'' [3]

GESLOTEN GEZINVOORZIENING EUPHEMISME VOOR
GEVANGENIS

Volgens het propaganda filmpje van de Nederlandse Overheid
slapen kinderen in vreemdelingenbewaring ”niet meer achter
slot en grendel”, maar verblijven in door u te bouwen ”woningen”,
waarbij ”zoveel mogelijk wordt uitgegaan van de belevingswereld
van het kind” [4]
Een Overheidswoordvoerster laat op montere wijze zien, hoe ze zo’n
geimproviseerd huisje in, maar ook weer uitloopt. [5]
Erg leuk allemaal, ware het niet, dat om die schattige huisjes een metershoge
muur staat, die Justitie wil aanvult met  schrikdraad en bewegingssensoren. [6]

Dat is duidelijk een gevangenis, hoe het ook wordt voorgespiegeld.
En bepaald niet ''kindvriendelijk'' te noemen.

Erger nog dan die detentiesituatie is natuurlijk de uitzetting,
op korte termijn [7], naar oorlog, vervolging,uizichtloosheid.
Precies waarvoor deze vluchtelingen nu gevlucht zijn.
Dit kan fatale gevolgen hebben, zoals in het geval van de
Afghaanse vluchteling, die na uitzetting naar Afghanistan
werd gedood. [8]

En daaraan werkt De Vries en Verburg willens en wetens aan mee,
door bouwer te zijn van deze gevangenisconstructie!
Des te verbijsterender, omdat dit bedrijf zich beroept op
zijn ''christelijke'' principes [9], terwijl hun handelwijze precies
tegengesteld is!


ACTIES

Op talloze manieren is De Vries en Verburg erop gewezen, dat zij door
deze bouw medeplichtig zijn aan het opsluiten van hen, wier enige
''misdaad'' is, te zijn gevlucht voor oorlog,vervolging, uitzichtloosheid.
Dat zij zich medeplichtig maken aan de deportatie van vluchtelingen
naar oorlog,vervolging, uitzichtloosheid.
Er is een demonstratie gehouden bij de Vries en Verburg [10], het bouwverkeer van de gezinsgevangenis is voor een dag geblokkeerd, er
was een digitale schrijfactie op 10 december, de  Internationale Dag van de
Rechten van de Mens. [11]
Schrijfster dezes heeft De Vries en Verburg drie keer aangeschreven
[12], zoals ook anderen hebben gedaan.

Allemaal aan dovemansoren gericht!


BEZETTING DAK BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG

Omdat het bedrijf doorgaat op de ingeslagen weg en op geen enkele
brief en/of actie reageert, heeft de AAGU besloten tot deze dak bezetting
 om opnieuw de Vries en Verburg te confronteren met hun
medeplichtigheid aan het misdadige asielbeleid. [12]

Het was een zeer geslaagde actie, die ik graag heb ondersteund met een 
adhesiebetuiging.
Zie direct hieronder de adhesiebetuiging, geplaatst op Indymedia.nl
Zie onder het notenapparaat de actieverklaring van AAGU.

SAY IT LOUD!
SAY IT CLEAR!
REFUGEES ARE WELCOME HERE!

Astrid Essed



INDYMEDIA.NL
BEZETTING DAK BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG
IN PROTEST TEGEN BOUW GEZINSGEVANGENIS

https://www.indymedia.nl/node/31038


https://www.indymedia.nl/node/31043

https://www.indymedia.nl/node/31043#comment-18324







Adhesiebetuiging/De Vries en Verburg medeplichtig aandeportatiesADHESIEBETUIGING BEZETTING DAK BOUWBEDRIJF
DE VRIES EN VERBURG, MEDEPLICHTIGE AAN DEPORTATIES
GEZINNEN
Langs deze weg van harte mijn adhesie betuigd met de dappere
bezetting van bouwbedrijf De Vries en Verburg, bouwer van de
Gesloten Gezinslocatie oftewel de gezinsgevangenis op het
terrein van Kamp Zeist.
Deze ''Gesloten Gezinslocatie'', die volgens een propagandafilmpje
van de Overheid ''kindvriendelijk'' is, is dat absoluut niet! [1]
De tekeningen zien er wervend uit, groen, kinderspeelplaats, sportcomplex [2],
maar er staat wel een metershoog hek, met schrikdraad, eromheen. [3]
Trouwens, al zaten die gezinnen in een paleis, als je dat niet mag verlaten,
is en blijft het een gevangenis.
Zo ook met de door De Vries en Verburg te bouwen onderkomens.
Dat is verre van ''kindvriendelijk''
Maar er is meer en nog ernstiger.
Deze gezinnen, die maximaal twee weken [althans, dat is het streven],
in die gezinsgevangenis blijven [4], worden gedeporteerd naar oorlog/
vervolging/ uitzichtloosheid.
En daar werkt de Vries en Verburg aan mee!
Daarbij beroept het bedrijf zich-ten onrechte- op haar
''christelijke'' beginselen. [5]
Niets is minder waar!
Want christelijke beginselen staan voor humaniteit, naastenliefde,
solidariteit.
Dit bedrijf werkt mee aan de opsluiting van mensen, wiens enige
''misdaad'' is te zijn gevlucht voor oorlog en uitzichtloosheid, met
in het nabije verlengde deportatie naar diezelfde oorlog en onzekerheid
waar ze vandaan gekomen zijn!
Dit bedrijf is een aantal keren door mij aangeschreven [6], er is
een demonstratie tegen de praktijken van dit bedrijf geweest [7]
op de Internationale Dag van de Mensenrechten een digitale
actie [8]
Allemaal aan dovemansoren gericht.
Vandaar deze succesvolle dak bezetting.
PROFICIAT!
We blijven zit bedrijf bestoken!
Volgende week komt er nog een brief van mij aan hen.
Laten we ze blijven aanklagen als een bedrijf, dat meewerkt
aan en verdient aan het opsluiten en deporteren van vluchtelingen
gezinnen!
Zodat zij niet kunnen zeggen:
Wir haben es nicht gewusst!
Astrid Essed
[1]
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2014/10/02/tijdelijke-kindvr...
[2]
http://www.astridessed.nl/internationale-dag-van-de-mensenrechtenbrief-a...
[3]
http://aagu.nl/2015/Schrikdraad-bewegingsdetectie-kindvriendelijk.html
[4]
http://www.dji.nl/Organisatie/Locaties/Detentiecentra/GGV-Zeist/index.aspx
[5]
http://www.burglandcharitas.nl/wie-zijn-wij/visie-en-missie
[6]
http://www.astridessed.nl/internationale-dag-van-de-mensenrechtenbrief-a...
http://www.astridessed.nl/brief-aan-de-vries-en-verburg-over-de-bouw-van...
http://www.astridessed.nl/gesloten-gezinslocaties-kamp-zeistbrief-aan-b-...
[7]
http://aagu.nl/2015/demo-De_Vries_Verburg.html
[8]
https://no-border.nl/digitale-actiedag-tegen-gezinsgevangenis-kamp-zeist...

NOTEN

NOTEN



[1]



INDYMEDIA.NL
BEZETTING DAK BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG
IN PROTEST TEGEN BOUW GEZINSGEVANGENIS 

https://www.indymedia.nl/node/31038


WWW.AAGU.NL
OCCUPATION OF ROOF CONSTRUCTION COMPANY DE VRIES
& VERBURG IN PROTEST AGAINST CONSTRUCTION OF
FAMILY PRISON


http://www.aagu.nl/2015/dak-DV&V.html#roof



[2]


WWW.AAGU.NL
BOUWBEDRIJD DE VRIES EN VERBURG GAAT NIEUWE GEZINSGEVANGENIS
KAMP ZEIST BOUWEN


http://aagu.nl/2015/De_Vries_Verburg_bouwt_gezinsgevangenis.html



WWW.AAGU.NL
VERKLARING TEGEN BOUW GESLOTEN GEZINSVOORZIENING


http://www.aagu.nl/2015/Verklaring-tegen-bouw-Gesloten-Gezinsvoorziening.html






[3]





GESLOTEN GEZINSVOORZIENING ZEIST


http://www.dji.nl/Organisatie/Locaties/Detentiecentra/GGV-Zeist/index.aspx



[4]


RIJKSOVERHEID
TIJDELIJKE KINDVRIENDELIJKE GEZINSVOORZIENING
GEOPEND
2 OCTOBER 2014

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/10/02/tijdelijke-kindvriendelijke-gezinsvoorziening-geopend.html



[5]


RIJKSOVERHEID
TIJDELIJKE KINDVRIENDELIJKE GEZINSVOORZIENING
GEOPEND
2 OCTOBER 2014

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/10/02/tijdelijke-kindvriendelijke-gezinsvoorziening-geopend.html



[6]


SCHRIKDRAAD EN BEWEGINGSDETECTIE ROND
”KINDVRIENDELIJKE” VLUCHTELINGENGEVANGENIS
KAMP ZEIST

http://aagu.nl/2015/Schrikdraad-bewegingsdetectie-kindvriendelijk.html





[7]




”Slechts onder strikte voorwaarden kunnen deze gezinnen in de gesloten gezinsvoorziening terecht komen: er moet zicht op uitzetting zijn, het gezin werkt niet actief mee aan een zelfstandig vertrek naar het land van herkomst en er moet een reëel risico op onttrekking zijn. Deze gezinnen worden hier in beginsel maximaal twee weken geplaatst.”
 
 
DIENST JUSTITIELE INRICHTINGEN
GESLOTEN GEZINSVOORZIENING ZEIST
 
http://www.dji.nl/Organisatie/ Locaties/Detentiecentra-en- uitzetcentra/GGV-Zeist/



[8]


VOLKSKRANT
AFGHAAN, DIE IN 2006 WERD UITGEWEZEN IS DOOR TALIBAN VERMOORD
23 FEBRUARI 2011

http://www.volkskrant.nl/vk/ nl/2664/Nieuws/article/detail/ 1851212/2011/02/23/Afghaan- die-in-2006-werd-uitgewezen- is-door-Taliban-vermoord.dhtml



[9]

De Vries en Verburg is onderdeel van de Burgland Groep

”Ten grondslag aan de visie en missie van de Foundation Burgland Charitas ligt de Bijbelse opdracht ‘draag elkaars lasten’.
BURGLAND CHARITAS
VISIE EN MISSIE

http://www.burglandcharitas. nl/wie-zijn-wij/visie-en- missie



[10]




WWW.AAGU.NL
LAWAAIDEMO BIJ GEZINGSGEVANGENISBOUWER DE VRIES
EN VERBURG


http://aagu.nl/2015/demo-De_Vries_Verburg.html




INDYMEDIA.NL
BLOKKADE KAMP ZEIST LEGDE BOUW GEZINGSGEVANGENIS EEN
DAG STIL

https://www.indymedia.nl/node/30728


WWW.NOBORDER.NL
ONLINE ACTIE TEGEN BOUWER VAN VLUCHTELINGEN
GEZINSGEVANGENIS DE VRIES EN VERBURG

https://no-border.nl/10-december-online-actie-tegen-bouwer-van-vluchtelingengezinsgevangenis-de-vries-en-verburg/





[11]


INTERNATIONALE DAG VAN DE MENSENRECHTEN/BRIEF
AAN DE VRIES EN VERBURG OVER BOUW VAN GESLOTEN
GEZINSLOCATIES
ASTRID ESSED
10 DECEMBER 2015


http://www.astridessed.nl/internationale-dag-van-de-mensenrechtenbrief-aan-de-vries-en-verburg-over-bouw-gesloten-gezinslocaties/




BRIEF AAN DE VRIES EN VERBURG OVER DE BOUW
VAN GESLOTEN GEZINSLOCATIES OP KAMP ZEIST
ASTRID ESSED
17 SEPTEMBER 2015

http://www.astridessed.nl/brief-aan-de-vries-en-verburg-over-de-bouw-van-gesloten-gezinslocaties-op-kamp-zeist/

GESLOTEN GEZINSLOCATIES KAMP ZEIST/BRIEF AAN B. STUIJ/
PLANONTWIKKELAAR DE VRIES EN VERBURG
28 AUGUSTUS 2015

http://www.astridessed.nl/gesloten-gezinslocaties-kamp-zeistbrief-aan-b-stuijplanontwikkelaar-de-vries-en-verburg/



[12]



INDYMEDIA.NL
BEZETTING DAK BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG
IN PROTEST TEGEN BOUW GEZINSGEVANGENIS 

https://www.indymedia.nl/node/31038




ADHESIEBETUIGING BEZETTING BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG
DD 18 DECEMBER 2015
INDYMEDIA.NL

BEZETTING DAK BOUWBEDRIJF DE VRIES EN VERBURG IN PROTEST TEGEN 
BOUW GEZINSGEVANGENIS

LINK


https://www.indymedia.nl/node/31038





TEKST


Activisten van de Anarchistische Anti-deportatie Groep Utrecht houden sinds 7 uur vanochtend het dak bezet van bouwbedrijf De Vries & Verburg in Stolwijk (Het Vaartland 8-10). Aan de gevel is een groot spandoek (“De Vries en Verburg, Bloedgeld, Kampzeist.nl”) opgehangen, dat goed zichtbaar is vanaf de naastgelegen N207. De actie is een protest tegen de bouw door het bedrijf van een gezinsgevangenis voor vluchtelingen op Kamp Zeist bij Soesterberg en vindt plaats in het kader van de Internationale Actiedag voor de rechten van Migranten en Vluchtelingen.

De actie is onderdeel van een campagne van AAGU tegen de bouw van de zogenaamde 'Gesloten Gezinsvoorziening' (GGV), een gevangenis voor vluchtelingengezinnen en minderjarige alleenstaande vluchtelingen. Deze wordt op het moment gebouwd op het terrein van detentiecentrum Kamp Zeist bij Soesterberg. Daar is al een tijdelijke GGV in gebruik, waar het eerste jaar 128 kinderen opgesloten hebben gezeten. Van hen zijn 72 gedeporteerd.
De overheid presenteert de GGV als 'kindvriendelijk', maar vermeldt liever niet dat het wel degelijk om een gevangenis gaat, omsloten door hekken binnen vijf meter hoge muren, die weer omringd gaan worden door penitentiair hekwerk met stroomdraad en camerabewaking. Het opsluiten van kinderen, onder welke omstandigheden dan ook, veroorzaakt sowieso grote schade bij hen, zo hebben diverse onderzoeken aangetoond.
Een woordvoerder van AAGU zegt: “We hebben bouwbedrijf De Vries en Verburg op vele manieren vergeefs benaderd om af te zien van de bouw van deze gevangenis. Vorige week donderdag zijn ze van alle kanten digitaal benaderd met wederom de oproep om te stoppen met de bouw, maar ook toen kwam er geen enkele reactie. Met deze actie ontmaskeren we het sociale en duurzame imago van het bedrijf en tonen de ware, slechts op winst gerichte aard aan de vele voorbijgangers.”
Voor AAGU staat voorop dat vluchtelingen helemaal niet opgesloten dienen te worden. Mensen die huis en haard achterlaten, op de vlucht voor oorlog, geweld, honger, armoede, uitbuiting en/of onderdrukking, moeten op een warme ontvangst kunnen rekenen. De internationale actiedag vandaag benadrukt dat ieder mens het recht moet hebben op vrijheid van beweging en dat geen mens illegaal is.
De activisten van AAGU zullen zich blijven verzetten tegen grenzen en staten en inzetten voor een einde aan het kapitalisme dat aan de basis staat van zoveel ellende in de wereld die mensen tot vluchten dwingt.
0 Comments

8 December persconferentie Sandew Hira/Bloed, vuur en straffeloosheid

12/17/2015

0 Comments

 




8 DECEMBER PERSCONFERENTIE SANDEW HIRA/BLOED, 
VUUR EN STRAFFELOOSHEID

UPDATE:
Zojuist mogen constateren, dat Hira mij op zijn Facebookpagina
''De Getuigenis van president Bouterse'' heeft geblokkeerd.
Ik beschouw dat als een compliment, omdat Hira mij kennelijk
als een lastige criticus beschouwt......


SAMENVATTING:


''


Uitgerekend op 8 december, de dag waarop 15 critici van het militaire regime
Bouterse werden geexecuteerd zonder vorm van proces, geeft journalist
en econoom Sandew Hira opnieuw een ''persconferentie'' over zijn gesprekken met
hoofdverantwoordelijke president D Bouterse. Hira tracht buiten de rechtszaal via
deze ''gesprekken'' straffeloosheid voor Bouterse en co tot stand te brengen, waarbij
hij laster en intimidatie niet schuwt.''



ZIE OOK




http://www.astridessed.nl/8-december-persconferentie-sandew-hirabloed-vuur-en-straffeloosheid/










Vooraf:
In dit stuk ga ik in op de persconferentie, die Sandew Hira op
8 december 2015 heeft gehouden naar aanleiding van zijn gesprekken
met president Bouterse in Brokobaka. Hira verwijst in zijn persconferentie
naar de uitzendingen van deze gesprekken op TV. Ik ga slechts in op zijn persconferentie, om zijn straffeloosproject wederom te bestrijden.
Daarvan zijn die gesprekken slechts een illustratie.
Ik zal ter toelichting stukken uit Hira's persconferentie citeren.
Geheel onderin de tekst van de persconferentie van Hira.


8 December is de Dag waarop rechtgeaarde Surinamers en anderen
de foltering
en buitengerechtelijke executies van 15 critici van het militaire regime
Bouterse herdenken, de Decembermoorden [1].
Onder deze slachtoffers was ook John Baboeram, broer van Sandew
Hira [nom de plume voor Dew Baboeram], de man achter het
straffeloosheidsproject ''De Getuigenis van President Bouterse. [2]

Het was op deze Dag van Rouw, 8 December 2015, dat Sandew Hira zijn
zoveelste [zesde] ''persconferentie'' hield, deze keer tegen het licht van de
gesprekken, die hij met president Bouterse, ex dictator/legerbevelhebber,
in Brokobaka heeft gevoerd. [3]


Maar voordat ik de persconferentie van 8 December tegen het licht ga'
houden, eerst enkele algemene opmerkingen over de persconferenties
van Hira, om te laten zien, hoe Hira werkt:
Wat zijn strategie is.

HIRA'S ''PERSCONFERENTIES'' IN HET ALGEMEEN

AFLEIDINGSTRUCS VAN STRAFFELOOSHEIDSPROJECT:
''ELLENLANGE BESCHOUWINGEN''

In het algemeen kenmerken persconferenties van Hira zich door ellenlange
beschouwingen en uitweidingen [4], waardoor luisteraars/lezers dreigen
ondergesneeuwd te worden en door de bomen het bos niet meer zien.
Dit is geen toeval, maar heeft als doel:

De aandacht afleiden van waar het werkelijk om gaat:
Het verschaffen van een straffeloosheidsticket aan de hoofdverantwoordelijke
voor de Decembermoorden, de Surinaamse president Bouterse, ex dictator/
legerleider en alle andere verantwoordelijken.
Met andere woorden: Hira doet er alles aan om de berechting van de December
moorden tegen te gaan, door aan Bouterse vragen ''getuigenis'' af te leggen. [5]
Just like that.
Waarmee de ergste mensenrechtenschendingen, folteringen en
buitengerechtelijke executies, door internationale juristen ''misdriijven
tegen de menselijkheid'' genoemd [6], maar middels ''getuigenissen''
en wat Hira nog meer in petto heeft, ongestraft moeten blijven.

Opgemerkt zij, dat Hira, sinds zijn bezoek aan Zuid-Afrika [7], zijn
''getuigenis'' drift heeft uitgebreid en nu te pas en onpas mensen,
die hij voor zijn ''Nationale Verzoeningsshow'' [waarover straks meer]
denkt te kunnen gebruiken, lastig valt met het verzoek ''getuigenis''
af te leggen. [8]

Is Hira soms rechter?
Officier van Justitie?

Niets van dat alles.



HIRA'S ''PERSCONFERENTIES'' IN HET ALGEMEEN


AFLEIDINGSTRUCS VAN STRAFFELOOSHEIDSPROJECT
''AANTIJGINGEN EN INTIMIDATIE''

Een andere afleidingstruc is intimidatie en aantijgingen tegen diegenen,
die WEL ijveren voor gerechtigheid, dus de berechting van de Decembermoorden
en andere [oorlogs]misdrijven.
Vooral richt Hira daarbij zijn giftige pijlen op zijn critici 
advocaat Hugo Essed en Theo
Para, bestrijder van het militaire regime van het eerste uur, die altijd
heeft geijverd voor de berechting van de Decembermoorden en dus het recht .
doen aan de slachtoffers, waaronder Hira's eigen broer, John Baboeram. [9]

Zo werd Para, samen met academica en directeur van het Bijlmerparktheater,
Ernestine Comvalius [ook een critica van Hira] en journaliste Biemla Gajadin
[die na de eerste persconferentie van Hira een of meer kritische vragen stelde],
er door Hira van ''beschuldigd'', de links radicale activist Bram Behr, een van de
8 december slachtoffers, in 1982 middels een ''coup'' te hebben afgezet als partijleider. [10]
Op niet mis te verstane wijze diende Para Hira van repliek [11] en trapte niet
in zijn afleidingsmanoevre, door bij de zaak zelf te blijven:
Hira's ''getuigenis'' poging, het Decembermoordenproces te torpederen. [12]


Naast de aantijgingen, de intimidatie.
Nadat advocaat Hugo Essed Hira had gewaarschuwd in welk wespennest
hij zich stak met het in zee gaan met president Bouterse en co [13], maakte
Hira er in zijn persconferentie op 15 augustus [14] iets heel anders van, door, op 
subjectieve wijze, te suggereren, dat Essed hem bedreigd zou hebben.
Lezer, oordeel zelf over deze subjectiviteit
Ik citeer Hira op zijn persconferentie:
''Ten derde, zei hij tot twee keer in het gesprek letterlijk tegen me: “Ik waarschuw je. Je speelt met je leven.”Als een vriend dat tegen me zegt, beschouw ik het als een waarschuwing. Als een opponent dat tegen me zegt, beschouw ik het als een bedreiging.''
[15]
Het gaat hier dus puur om een interpretatie van Hira, die niet gestaafd
wordt door doorwrochte feiten.
Maar het wordt erger, want naar aanleiding van die zogenaamde
''bedreiging'' heeft Hira Essed aangegeven bij de Veiligheidsdienst.....[16]




PERSCONFERENTIE SANDEW HIRA OP 8 DECEMBER 2015
Nu naar de ''persconferentie'', die Hira zo ''fijngevoelig'' op 8 december
2015 hield [17]
Hierbij zij uitdrukkelijk gezegd, dat ik niet in de val trap door op alle
ellenlange uitweidingen van Hira in te gaan.
Ik beperk mij tot datgene, wat ik het meest van belang vind bij
Hira´s goedpraten van zijn straffeloosheidsproject:


PERSCONFERENTIE

1 

DE CONTEXT VAN DE GETUIGENIS
HET ''POLITIEKE GEWELD''
VERANTWOORDELIJKEN OF NATUURRAMP?





NATUURRAMP OF VERANTWOORDELIJKEN?


In zijn poging, het regime van Bouterse van haar verantwoordelijkheid
voor mensenrechtenschendingen te ontlasten, bedient Hira
zich WEER van afleidingstrucs:




A


Natuurramp?
Psychologisering ''politiek geweld''


Hira gooit alle slachtoffers van door hem benoemd
 'politiek 'geweld'' en ''coups'' en
''tegencoups'' op een hoop, met een sentimenteel verhaal,
dat ''zij allen vaders, moeders, familieleden en vrienden'' hadden [17].
Natuurlijk is dat zo, maar hiermee psychologiseert Hira de gewelddadige gebeurtenissen onder het militaire regime en krijgt men de indruk, dat er
geen oorzaak en gevolg was, geen verantwoordelijken voor
misdaden, maar een onafwendbare ''natuurramp'' Suriname heeft getroffen.
Dat dit alles Suriname is ''overkomen''



B


Verzwijging mensenrechtenschendingen militaire regime
tussen 1980-1982


In de wirwar van door Hira genoemde ''coups'', ''tegencoups''
en ander ''politiek geweld, is het opvallend, dat Hira geen melding
maakt van mensenrechtenschendingen door het militaire
regime tussen 1980-1982
Daarom een grip uit het geweld door het militaire
regime tot 1982:


Behalve de gewelddadige dood van tegencouper Fred 
Ormskerk [18], door Hira genoemd [19] en de buitengerechtelijke
executie van tegencouper sergeant Hawker [20], door Hira genoemd
[21], is het militaire regime onder Bouterse voor meer
verantwoordelijk:
Voor het inperken van de democratische rechten, waarvan
de Surinaamse bevolking als zodanig slachtoffer was [22]
Arrestaties op vage gronden en slechte detentieomstandigheden/
mishandelingen van voormalige politici en ''dissidente
militairen.'' [23]
Het mishandelen van plunderaars kort na de coup van 25
februari 1980. [24]

Waarom noemt u deze slachtoffers niet, meneer Hira?
Hebben die soms geen ''vader en moeder gehad en mensen, die hen liefhadden?'' [25]


C


Bagatellisering standrechtelijke executie Hawker


Hira's opmerking, dat tegencouper
sergeant Hawker is geexecuteerd door een '' krijgsraad te velde''
[26], is in een woord NONSENS.
Het suggereert namelijk een schijn van legitimiteit, waarvan geen sprake is:
Hawker is STANDRECHTELIJK GEEXECUTEERD, TERWIJL
HIJ GEWOND OP EEN BRANCARD LAG. [27]
Op de TV voor iedereen te zien.
Schrijfster dezes heeft dit gezien, samen met honderden,
duizenden anderen.
Het executeren van een gewonde militaire gevangene,
behoort volgens het Internationaal Humanitair Oorlogsrecht
tot een buitengewoon groffe oorlogsmisdaad. [28]


D


HIRA'S ''OVEREENKOMSTEN EN VERSCHILLEN''
TUSSEN DE 8 DECEMBERMOORDEN EN DE MOORDEN TIJDENS
DE BINNENLANDSE OORLOG''/MISLEIDING


Ik beperk mij tot de door Hira aangedragen ''overeenkomsten''
Daarvoor laat ik hem aan het woord:


''Laten we de overeenkomsten en verschillen tussen de 8 decembermoorden en de moorden tijdens de Binnenlandse Oorlog op een rijtje zetten.De belangrijkste overeenkomst is dat mensen zijn vermoord om politieke redenen. In Fort Zeelandia hebben executies plaatsgevonden. In de Binnenlandse Oorlog hebben executies plaatsgevonden. De verantwoordelijken in beide gevallen zijn bekend, hoewel over de specifieke daders van 8 december onduidelijkheid bestaat.'' [29]




WAT EEN GROFFE MISLEIDING!
De ''overeenkomst'' dat zowel de Decembermoordenslachtoffers als
de slachtoffers tijdens de Binnenlandse Oorlog tussen D Bouterse en
zijn voormalige lijfwacht [ook iets, dat Hira niet noemt], R Brunswijk
[Jungle Commando] [30], ''om politieke redenen'' zouden zijn vermoord,
slaat nergens op!
De 15 slachtoffers van 8 december zijn gedood
omdat zij critici van het militaire regime Bouterse waren [31],
wat dit tot ''politieke'' moorden maakt.
De slachtoffers in de Binnenlandse Oorlog, zowel
de burgers als gevangengenomen militairen [de gesneuvelde
militairen aan beide zijden zijn niet ''vermoord'', maar als
combatanten gesneuveld], zijn niet om politieke redenen
vermoord, maar slachtoffer van oorlogsmisdaden. [32]
Dat is een wezenlijk verschil.
Hira heeft nog meer op te merken onder zijn punt 1 [de context
van de getuigenis], waarbij hij voornamelijk psychologiseert, terwijl; 
hij daartoe niet deskundig is. 
Kwalijk is daarbij, dat hij de verschillende groepen nabestaanden
van slachtoffers  tegen elkaar uitspeelt.
Want niemand heeft ooit beweerd, dat de slachtoffers van de Binnenlandse Oorlog minder aanspraak zouden maken op sympathie
of dat er niet geijverd zou moeten worden voor gerechtigheid voor hen.
Wrong is wrong.
Maar Hira's intentie is duidelijk:
Het afleiden van de aandacht van en het houden van een pleidooi 
voor straffeloosheid.


PERSCONFERENTIE
2 
ENKELE OPMERKELIJKE ZAKEN UIT HET GESPREK
MET DE PRESIDENT


In dit hoofdstuk, waarin Hira ingaat op de gesprekken met president Bouterse,
passeren de revu, de Decembermoorden, de coup van 25 februari 1980, de
Rambocus coup en de relatie met Nederland.
Om te blijven bij Hira´s straffeloosheidsproject, en mij niet te verliezen in
alle uitweidingen van Hira, behandel ik  alleen  het gedeelte, ´´Decembermoorden´´
en wat Bouterse daarover te zeggen heeft, met een aanvulling van Hira.

Echt veel nieuws komen we niet te weten.

A

Bouterse ontkent, iemand te hebben vermoord, al geeft
hij toe (hij kan ook niet anders, als bevelhebber van het leger), verantwoordelijk
te zijn voor de moorden. (33)
Nu was het niet te verwachten, dat Bouterse het zou hebben toegegeven, iemand
persoonlijk vermoord te hebben, want dat is een zware beschuldiging tegen
zichzelf, ook al is dat ´´getuigenis project´´ dan geen strafproces.

Nu zijn er twee getuigenverslagen, die het tegendeel beweren.
Namelijk, dat Bouterse wel degelijk mensen vermoord zou hebben,
namelijk vakbondsleider Daal (34) en tegencouper Rambocus. (35)
De eerste getuigenverklaring komt van tweede man R Horb (36), die zijn verslag doet in het boek ´´De Decembermoorden in Suriname, verslag van een ooggetuige`
(37)
Tweede getuigenverklaring is die van medecouppleger en medeverdachte in het Decembermoordenproces, Rozendaal, die zijn verklaring heeft afgelegd
voor de Krijgsraad, die het Decembermoordenproces voerde.
Ook Roozendaal stelt, dat Bouterse Daal en Rambocus zou hebben
doodgeschoten. (38)
Het zou interessant zijn en voor Hira´s ´´waarheidsvinding´´
onontbeerlijk, als de heer Hira ook het getuigenis van Rozendaal
in zijn project meeneemt.
Volgens criticus Theo Para heeft Rozendaal dat wel aangeboden,
maar heeft Hira de boot afgehouden. (39)
Als dat het geval is, is het op zijn zachtst gezegd, merkwaardig te noemen.

B

Bouterse beweerde tegenover Hira, geen voorstander geweest te zijn
van de executies, dus van de Decembermoorden. ¨(40)
Slappe praatjes en hoogst onwaarschijnlijk!
Want als dat het geval was, waarom heeft Bouterse die executies dan
verdedigd als een reactie op een vermeende ´´CIA coup´´ (41)
Afgewisseld met het verhaal, dat zij ´´op de vlucht waren
neergeschoten´´ (42) 
Met kogels in hun borst......(43)
Waarom dan niet de verantwoordelijken berecht.

Bovendien
In een leger is een strict autoritaire bevelsstructuur.
Ingrijpende beslissingen als executies worden niet genomen
zonder uitdrukkelijke opdracht van de bevelhebber.
Het is dus hoogst onwaarschijnlijk, dat Bouterse geen voorstander zou
zijn geweest van deze executies en zij toch hadden plaatsgevonden.

C



AANVULLING HIRA
VERTROUWENSBAND MET MILITAIRE TOP

Ik laat Hira in hoofdstuk 2 [Decembermoorden] aan het woord:

´
Bouterse stelt met 100 procent overtuiging vast dat hij niemand heeft doodgeschoten en ook geen voorstander was om dat te doen. Hij vindt wel dat hij verantwoordelijk is voor de moorden. Maar hij vindt dat diepgaand onderzoek nodig is naar wie het wel gedaan zou kunnen hebben en zegde zijn volledige medewerking hiervoor toe.
´Onze methode van onderzoek is echter niet het politieverhoor, omdat veel mensen dichtklappen. Onze methode is die van het opbouwen van relaties met sleutelfiguren in het militaire apparaat die beschikken over relevante informatie en bereid zijn die te verschaffen als ze niet in een positie van verdachte komen te staan. Waarheidsvinding staat soms haaks op de methode van het verhoor waar een vertrouwensrelatie niet de primaire basis is om informatie los te krijgen.We gaan de komende maanden relaties opbouwen in het leger en inlichtingenapparaat om deze informatie te zoeken. De president heeft zijn medewerking hiertoe toegezegd.´´ [44]


Met bovenstaande uitspraken bevestigt Hira zijn pleidooi
voor straffeloosheid.
Want in feite zegt hij, in zijn onderzoek naar de ''waarheidsvinding''
vertrouwensbanden te willen opbouwen met mogelijke verdachten
van de Decembermoorden [hetzij reeds verdachten in het afgeblazen
Decemberproces, hetzij nieuwe verdachten], om achter de ware
toedracht van de Decembermoorden te komen, met medewerking
van de hoofdverdachte van het Decembermoordenproces,
president D. Bouterse.
Nogmaals samengevat:
In ruil voor ''eerlijkheid'' wil Hira  mogelijke verantwoordelijken
voor misdrijven tegen de menselijkheid [45] vrijuit laten gaan, na
een ''vertrouwensband'' met hen te hebben opgebouwd.
Een grotere minachting voor gerechtigheid is haast ondenkbaar.
En niet te vergeten:
Lieden, die mogelijk ook verantwoordelijk zijn voor de dood
van Hira's eigen broer.......






PERSCONFERENTIE 

3

DE GEVOLGEN VAN HET GESPREK VOOR HET VERDERE ONDERZOEK


A

VOLGENS HIRA:
STRIJDERS VOOR GERECHTIGHEID WILLEN ''OORLOG''

Ten eerste valt mij dit staaltje van de demagogie en
manipulatie van Hira op.

Hira aan het woord:
''
Er zijn twee antwoorden mogelijk: vrede of oorlog. Wil je oorlog dan is het doel van het onderzoek om belastend materiaal te vinden waarmee Bouterse kan worden veroordeeld in een rechtszaal. Bouterse zelf beschouwt de rechtszaak als een politieke manoeuvre en niet als een objectief proces van waarheidsvinding. De acht decembermoorden worden geïsoleerd van de processen die zich ervoor en daarna hebben afgespeeld. De honderden moorden in de Binnenlandse Oorlog worden vanwege politieke redenen verzwegen en toegedekt.'' [46]


Leest u het goed, lezer?
Wat Hira in feite zegt is dat diegenen, die van mening zijn, dat
de Decembermoorden, gecategoriseerd
als misdrijven tegen de menselijkheid, [47]
moeten worden vervolgd in een eerlijk en onafhankelijk proces,
met inachtneming van alle rechten van verdachten, ''oorlog''
zouden willen.
''Vrede'' is volgens Hira,  het ''opbouwen
van een vertrouwensband'' met mogelijke misdadigers
tegen de menselijkheid en ''gesprekken'', verantwoordelijken
voor misdaden tegen de menselijkheid vrijuit te laten gaan.
Waarbij Hira nog op demagogische en misleidende manier
eraan toevoegt, dat de voorstanders van berechting van de
Decembermoorden ''om politieke redenen'', de misdaden in
de Binnenlandse Oorlog [en natuurlijk doelt hij alleen op
het Jungle Commando, aan de Moiwana misdaden besteedt HIRA
weinig aandacht!], verzwijgen en toedekken.

PURE LASTER!

Is Hira op de laatste herdenking van de Decembermoorden
geweest?
Natuurlijk niet.
Hij had het te druk met zijn straffeloosheidsdrift.

Was hij er WEL geweest, dan had hij gezien, dat er geen 15, maar
meer kruizen waren geplaatst, voor de ANDERE slachtoffers,
zoals Romeo Hoost zoon van de op 8 december vermoorde
advocaat Hoost [48] ook in zijn toespraak zei.

Samengevat:
Hira draait alles om.
Het zijn immers de militaire [en mogelijk burgerlijke] verantwoordelijken voor 8 december en de
andere misdrijven daarvoor en daarna, die de oorlog hebben
verklaard aan fundamentele normen van menselijkheid en
beschaving, niet hun bestrijders.


B


''WAARHEIDSVINDING'' BIJ DE
DECEMBERMOORDEN
RATIONELE'' BESLUITVORMING
BIJ DE DECEMBERMOORDEN OF NIET, VERANTWOORDELIJKEN
MOETEN VERVOLGD WORDEN.

Nog dit over hoofdstuk 3:
Hira erkent, dat gecontroleerd dient te worden, of Bouterse
al dan niet de waarheid gesproken heeft in zijn gesprek met Hira.


Daarover zegt Hira:

''Ik wil nu de vraag behandelen: hoe weten we dat Bouterse de waarheid spreekt?Het antwoord is eenvoudig: dat weten we niet, althans voorlopig niet. De belangrijkste stap is gezet: we hebben nu uit zijn mond een aantal belangrijke verhalen gehoord. Dat hebben we niet eerder gehad.
De vraag is nu: hoe kunnen we met deze gegevens een traject opzetten om zijn verhaal te controleren? Dat is niet zo gemakkelijk.
We hebben toegang nodig tot bronnen die gesloten zijn zoals de logboeken van de Nederlandse ambassade of de communicatie tussen veiligheidsdiensten. En zelfs dan kun je niet met zekerheid stellen wat er is gebeurd in een gesprek tussen twee mensen waar niemand verder bij was. Als de ene persoon ontkent, dan betekent dat dat één van de twee liegt, maar je weet niet wie.
''Als het antwoord niet te vinden is in kant-en-klare bronnen, hoe ga je dan tewerk in de wetenschap? Dat is ons niet vreemd.Laten we kijken naar een mogelijke aanpak over de Decembermoorden. In een wetenschappelijk traject kun je de zaak in een aantal hapklare brokken kappen, bijvoorbeeld het besluitvormingsproces, de karakters van de hoofdrolspelers, en de tijdlijn van gebeurtenissen.
Per onderdeel kun je verschillende methoden en technieken toepassen om de puzzel te maken. Daarbij heb je een stevige theoretische basis nodig. Neem het vraagstuk van de besluitvorming. Vaak nemen mensen aan dat besluiten genomen worden in een sfeer van rationele overwegingen waarbij alle deelnemers hun argumenten voor en tegen op tafel leggen en vervolgens criteria gebruiken waarmee de argumenten worden gewogen om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Maar in een situatie als de decembermoorden is het heel goed mogelijk dat besluiten niet op basis van redelijkheid worden genomen en in goed overleg en dat er geen gemeenschappelijke doelen waren. In een militaire situatie is denkbaar dat de besluitvormers gewapenderhand met elkaar in confrontatie kunnen komen en dat machtsverhoudingen en emoties minstens zo belangrijk zijn als argumenten en gemeenschappelijke doelen.
Als je uitgaat van de theorie van rationele besluitvorming en gemeenschappelijke doelen dan ziet je puzzel er anders uit dan als je ervan uitgaat dat de partijen verschillende doelen hebben en in een ongemakkelijke balans zitten die ieder moment uit evenwicht kan raken en zelfs uitmonden in een gewapende confrontatie. De besluitvorming ziet er anders uit en je puzzel wordt dan anders.'' [49]



Nu is dat allemaal best mogelijk, maar onverlet blijft,
dat Bouterse als bevelhebber van het leger verantwoordelijk
was en blijft en dat hoe de besluiten ook tot stand gekomen zijn,
de verantwoordelijken voor de Decembermoorden, misdrijven tegen de menselijkheid, berecht  moeten worden, of de besluitvorming nu
''rationeel'' of ''minder rationeel'' tot stand is gekomen.



En tenslotte nog dit over hoofdstuk 3

Hira beweert, dat voor zijn ''waarheidsvinding'' allerlei bronnen
ontbreken, zoals de logboeken van de Nederlandse ambassade en
de communicatie tussen veiligheidsdiensten. [50]
Klopt, hoewel ik betwijfel of een op handen zijnde executie van
15 critici van een regime in de documentatie van veiligheidsdiensten
te vinden is....
Maar los daarvan, Hira's bewering van ''het ontbreken van kant
en klare bronnen'' is niet geheel juist.
Bronnen zijn ook:
Het ooggetuigeverslag van tweede man R Horb en vooral het
getuigenverslag voor de Krijgsraad [die het Decembermoorden
proces leidde] van medecouppleger en medeverdachte in het December
moordenproces, R Rozendaal, die beiden de bewering van Bouterse
aan Hira, dat hij niemand heeft vermoord, tegenspreken. [51]

Waarom negeert Hira deze getuigenverklaringen?



PERSCONFERENTIE

4

MIJN REACTIE OP HET BESLUIT VAN HET HOF VAN JUSTITIE OM
HET OM TE VRAGEN OM DE STRAFVERVOLGING DOOR TE ZETTEN


A

VOLGENS HIRA/DECEMBERMOORDEN EEN ''POLITIEK PROBLEEM''
VOLGENS ASTRID ESSED/DECEMBERMOORDEN, GROVE MISDADEN

In hoofdstuk 4 zegt Hira

''Ik heb eerder uitgebreid aangegeven hoe ik aankijk tegen een juridische oplossing voor een politiek probleem. Ook heb ik aangegeven hoe het gesprek met de president van invloed is op het verdere onderzoek. Het besluit van het Hof heeft geen enkel invloed op mijn onderzoek. Ik neem kennis van materiaal dat de rechter commissaris heeft verzameld en betrek dat bij mijn onderzoek. Ons materiaal zal gepubliceerd worden en als het proces nog loopt zal de rechterlijke macht daar ongetwijfeld kennis van nemen.Voor de rest is het proces een aangelegenheid van juristen. Daar doe ik geen uitspraken over. Ik beoordeel het proces op basis van de vraag wat het bijdraagt aan waarheidsvinding, dialoog en verzoening.'' [52]


  1. Mijn reactie op het besluit van het Hof van Justitie om het OM te vragen om de strafvervolging door te zetten
In de eerste plaats:
Hulde aan het Hof van Justitie, dat het OM bevolen heeft,
de strafvervolging tegen de verdachten van het Decemberproces
nieuw leven in te blazen! [53]
Advocaat Hugo Essed heeft gelijk:
Een grote overwinning voor de rechtsstaat! [54]


Nu Hira's commentaar:
Over de manier waarop Hira aankijkt tegen de juridische oplossing
van wat hij als ''een politiek probleem'' ziet, de Decembermoorden, heeft
hij zelf meer dan genoeg gezegd in zijn zes [deze meegeteld]
persconferenties. [55]


Ook in een kort NOS interview, gehouden voordat
Hira naar Brokobaka ging voor de eerste ontmoeting
met Bouterse, herhaalde hij zijn aversie tegen de juridischwe
weg:
Hira aan het woord:


''Ik vind, dat een politiek probleem niet op een juridische
manier moet worden opgelost, maar op een politieke
manier.''
.....
......
''Dus ik vind die benadering, dat een rechtszaak een politiek probleem oplost, een verkeerde benadering. '' [56]




Wie de terminologie ''politiek probleem'' hoort, denkt doorgaans
aan een kwestie zoals een begrotingstekort, crisis in een
kabinetsformatie, geschillen tussen politieke partijen over het
buitenlandbeleid of juist het binnenlands beleid.
Enzovoort, enzovoort.


Het benoemen van ernstige mensenrechtenschendingen
als de Decembermoorden als ''politiek probleem'', is
niet alleen schokkend, maar flagrante nonsens.


Het gaat hier immers niet om een ''politieke kwestie''
waarover gedebatteerd kan worden, maar om POLITIEKE
MOORDEN EN FOLTERINGEN.
OM BUITENGERECHTELIJKE EXECUTIES.


En in een beschaafde samenleving is de enige manier,
waarop ernstige mensenrechtenschendingen worden
benaderd, een gang naar de rechter.


HOLOCAUST VOLGENS HIRA ''POLITIEK PROBLEEM''
HOLOCAUST VOLGENS ASTRID ESSED/MISDADEN
TEGEN DE MENSELIJKHEID EN GENOCIDE



Trouwens, als grove misdaden zoals de Decembermoorden
als ''politiek probleem'' gezien worden, dan kan dat a la
Hira worden
doorgetrokken naar alle politieke misdaden.
Waarom dan de Neurenberger processen [57] geweest voor
de berechting van de nazi oorlogsmisdaden en misdaden
tegen de menselijkheid?


In Hira's redenatie, zou dan de Holocaust [58] ook een politiek
probleem zijn, dat had moeten worden opgelost met ''gesprekken''
met de verantwoordelijken om tot waarheidsvinding te komen
en het ''opbouwen van een vertrouwensband'' met hoge nazi 
militairen om te controleren of dictator Hitler en zijn directe
bende wel ''de waarheid'' gesproken hadden.
En natuurlijk onder voorwaarde, dat die hoge nazi's niet
als verdachte worden vervolgd.


TE KOLDERIEK VOOR WOORDEN!


B


GEEN BERECHTING DECEMBERMOORDEN?/DAN OOK
GEEN BERECHTING  CRIMINALITEIT IN SURINAME


Met al zijn mooie frasen over ''vrede'', ''verzoening'' en
''dialoog'' met verdachten van oorlogsmisdaden en misdaden
tegen de menselijkheid [59] moet Hira maar eens zien
uit te leggen, waarom  Bouterse en co met gesprekjes
en ''waarheidsvinding'' weg zouden moeten komen en
de doorsnee Surinaamse verdachte van misdaden WEL
berecht zou moeten worden. [60]
Dat is niet alleen een travesty of justice en oneerlijk,
het creeert een maatschappij waarin met twee maten wordt
gemeten.
De Decembermoorden verantwoordelijken komen
met gepsychologiseer [61] en een zogenaamde ''dialoog''
weg, en een Surinaamse verdachte van dubbele moord
wordt wel vervolgd. [62]
Dit meten met twee maten is een grove schending van het
gelijkheidsbeginsel, zoals vastgelegd in de Grondwet van
Suriname. [63]




PERSCONFERENTIE

5


DE AANKONDIGING VAN DE OPRICHTING VAN EEN COMITE VAN
NABESTAANDEN EN SLACHTOFFERS VAN ALLE PROCESSEN
VAN GEWELD SINDS 1980

Is zijn schaamteloze geflirt met de hoofdverdachte van de Decembermoorden
al niet erg genoeg, nu wil Hira ook nog een ''Comite van nabestaanden
en slachtoffers van alle processen van geweld sinds 1980'' [lekkere
vrijblijvende en neutrale term] oprichten!

Kijk:

Natuurlijk verdient het aanbeveling,  dat alle slachtoffers van mensenrechtenschendingen
en '[oorlogs] misdaden, gepleegd door zowel het Surinaamse leger als het
Jungle Commando, erkenning krijgen.
Wat dat betreft ZIJN er al twee comite's, het Comite Herdenking Slachtoffers
Suriname, dat naast de Decembermoorden alle andere slachtoffers van het
militaire Bouterse regime herdenkt en de Moiwana Mensenrechtenorganisatie,
dat de massaslachting in Moiwana door het Surinaamse leger [onder bevelhebber
Bouterse] herdenkt, waarbij 39 burgers werden gedood. [64]
Dat er daarnaast ook een Comite wordt opgericht, dat aandacht vraagt voor
de misdaden van het Jungle Commando, jegens burgers en krijgsgevangen
militairen [65], is van belang.
Ook een Comite van misdaden tegen gevangengenomen strijders van
het Jungle Commando zou aanbevelenswaardig zijn.

PUNT IS ECHTER, DAT NIET HIRA DIE KAR MOET TREKKEN,
WANT HET GAAT HEM NIET OM MENSENRECHTEN, MAAR OM
ZIJN STRAFFELOOSHEIDSSHOW MET
BOUTERSE TE RECHTVAARDIGEN, WAARBIJ HIJ DE
GROEPEN NABESTAANDEN TEGEN ELKAAR UITSPEELT!



Hira waagt het, het volgende op te merken

´´We willen ook graag deelnemen aan de herdenkingsbijeenkomsten voor 8 december, omdat we als nabestaanden de pijn voelen van andere nabestaanden.´´ (66)
Is Hira dan GEEN nabestaande van 8 December, waarbij zijn
broer onder verantwoordelijkheid van zijn gesprekspartner
D Bouterse werd vermoord.
De man met wie hij in zo´n ´´goede verstandhouding´´
praat.......(67)

HIRA, SHAME ON YOU!





EPILOOG

RECHT EN WAARHEID MAKEN VRIJ


Laster en intimidatie naar critici (68), het op een hoop gooien
van de ´´slachtoffers van alle processen van geweld sinds
1980´´, het gepsychologiseer rond de verdachten van het
Decembermoordenproces (69), het zogenaamde traject van
´´dialoog en verzoening´´, dit alles dient slechts een doel
Een pleidooi van straffeloosheid voor de Decembermoorden,
de ergste politieke misdaden in het post koloniale Suriname.

Het oppakken, folteren en buitengerechtelijk executeren van 15
critici van het Bouterse regime, nadat de radiostations ABC en
Radika in brand waren geschoten en ook de drukkerij van de krant
de Vrije Stem.(70)

Foltering, meervoudige moord, brandstichting.
Wat moet daarmee gebeuren.
Dat moet voor de rechter worden gebracht.

Iedereen, die dergelijke misdrijven middels gesprekjes,
gepsycholigiseer en ´´getuigenissen´´ wil oplossen,
brengt de democratische rechtsstaat en de principes
van humaniteit en beschaving onherstelbare schade toe.

Hira mag doorgaan met recht te praten wat krom is.
Het zal hem, zijn aanhangers en zijn nieuwe ´´bondgenoten´´
niet baten.

De 8 Decembermoorden staan internationaal te boek als 
misdrijven tegen de menselijkheid (71) en ook al zou door
allerlei machinaties geen proces plaatsvinden, ze blijven
een postkoloniale schandvlek in Suriname, evenals de andere
misdaden van het militaire regime.

Moeten de misdaden van het Jungle Commando aandacht krijgen
en vervolgd worden.
Jazeker.


Maar dat kan niet als excuus gebruikt worden, om Bouterse en co
vrijuit te laten gaan.

Zoals ik al eerder opmerkte naar aanleiding van mijn commentaar
op de eerste persconferentie van Hira (72)


RECHT EN WAARHEID MAKEN VRU. (73)



Astrid Essed



ZIE VOOR NOTEN


http://www.astridessed.nl/8-december-persconferentie-sandew-hirabloed-vuur-en-straffeloosheid/





OF






http://community.dewereldmorgen.be/blog/astridessed/2015/12/16/8-december-persconferentie-sandew-hirabloed-vuur-en-straffeloosheid







TEKST PERSCONFERENTIE SANDEW HIRA




TEKST UITGESPROKEN DOOR SANDEW HIRA OP ZIJN
PERSCONFERENTIE VAN 8 DECEMBER 2015
LINK
http://www.iisr.nl/tekst-uitgesproken-door-sandew-hira-op-zijn-persconferentie-van-8-december-2015/
TEKST[De video van de persconferentie is op Youtube te bekijken via: https://www.youtube.com/watch?v=xGCApMs1B8s]
Goedemiddag dames en heren,
Ik zal u een analyse geven van de getuigenis van president Bouterse.
Ik zal de volgende onderwerpen met u doornemen in 40 minuten.
  1. De context van de getuigenis.
  2. Enkele opmerkelijke zaken uit het gesprek met de president.
  3. De gevolgen van het gesprek voor het verdere onderzoek.
  4. Mijn reactie op het besluit van het Hof van Justitie om het OM te vragen om de strafvervolging te vervolgen.
  5. De oprichting van een comité van slachtoffers en nabestaanden van alle processen van geweld sinds 1980.


  1. De context van de getuigenis.
Om de betekenis van de getuigenis van president Bouterse goed te kunnen beoordelen is het van essentieel belang om de geschiedenis van politiek geweld in Suriname te begrijpen.
In januari 1979 begonnen onderofficieren van het Surinaamse leger te midden van grote sociale onrust met demonstraties tegen de regering en legerleiding. Ondanks de miljardensteun aan ontwikkelingshulp was de armoede en ongelijkheid toegenomen en werd het protest van onderofficieren in de loop van het jaar deel van een groter protest tegen de regering. Het had een haartje gescheeld of de eerste doden sinds de onafhankelijkheid zouden zijn gevallen toen gewapende eenheden van de politie de Memre Boekoe kazerne wilde ontzetten en hun geladen wapens richtten op ongewapende militairen.
De eerste slachtoffers van politiek geweld vielen op 25 februari 1980. Luitenant Van Aalst, sergeant majoor Comvalius en politieagent Sultan kwamen om het leven bij de eerste coup sinds de onafhankelijkheid. Ze hadden een vader, een moeder en mensen die hen lief hadden. In de euforie van het moment en de massale steun voor de coupplegers verdween hun leed in de voetnoten van de geschiedenis. In plaats van een gerechtelijk vooronderzoek, forensisch bewijs en getuigenverklaringen naar drie moorden, werd amnestie verleend en iedereen ging over tot de orde van de dag. Toen was de grote massa met de sleutelfiguren van het moment er het over eens dat politiek boven mensenleed komt. Niks rechtszaak, geen poeha over de rechtsstaat.
De coup had een impopulaire regering omver geworpen. Maar dat maakte geen einde aan de politieke tegenstellingen. Integendeel. Geweld had haar intrede in de politiek gedaan en zou sindsdien lange tijd doorwerken.
Twee maanden na de coup ondernam Fred Ormskerk een poging tot een staatsgreep, de tweede coup sinds de onafhankelijkheid. Hij moest het met de dood bekopen. Hij had een vader, een moeder en mensen die hem lief hadden. Maar zijn dood werd geaccepteerd als een ongelukkig resultaat van zijn eigen handelen. Want Ormskerk had ook zijn dodenlijst opgesteld met 53 namen. Had hij gewonnen, dan waren anderen vermoord.
Elf maanden later, op 15 maart 1981, ondernam Wilfried Hawker een couppoging. De derde coup sinds de onafhankelijkheid mislukte. Voor Hawker was dit zijn tweede coup, want hij zat ook in de groep van zestien. Maar Hawker werd niet gedood. De tegenreactie was deze keer niet executie, maar gevangenschap. Zijn vader, moeder en mensen die hem lief hadden waren waarschijnlijk blij. De mensen die op zijn dodenlijst stonden en hun familieleden wisten van niets.
Een jaar later stelde een groep militairen onder leiding van sergeant Sheombar zich tijdens de Phagwa viering verdekt op in een Hindoetempel aan het Pad van Wanica. Ze hadden de instructie om de gasten die uitgenodigd waren – Bouterse en zijn aanhang – te vergiftigen of dood te schieten als ze in de tempel waren aangekomen. Iedereen had een vader, moeder en mensen die hen lief hadden. Niemand kon weten wie zou treuren en wie zou juichen, want de vierde coup sinds de onafhankelijkheid ging niet door omdat de gasten niet kwamen opdagen.
Twee dagen later ondernam Surendre Rambocus de vijfde coup sinds de onafhankelijkheid. De coup was bijna geslaagd. Hij bevrijdde Hawker, die aan zijn derde coup begon, uit de gevangenis. Hawker had bij het afschieten van een granaat zichzelf verwond. Hij werd gevangen genomen en geëxecuteerd door een krijgsraad te velde. Militair Badal liet het leven bij de coup.
Ze hadden een vader, moeder en mensen die hen lief hadden. Zij moeten hun verdriet dragen met het vreselijke adagium: wie wind zaait, zal storm oogsten.
Rambocus werd gevangen genomen, maar opvallend genoeg niet geëxecuteerd. Hij kreeg een gevangenisstraf, maar bleef doorgaan met het organiseren van nieuwe acties. Hij heeft een vader, moeder en mensen die hem liefhebben. Die moeten blij zijn geweest dat hij heelhuids uit zijn coup is gekomen.
Een intellectuele steunpilaar van de Rambocus coup, Baal Oemrawsingh, vluchtte naar Nickerie en pleegde daar zelfmoord. Hij heeft een vader, moeder en mensen die hem liefhebben. Een moord is al moeilijk te dragen. Een zelfmoord is misschien nog zwaarder.


Na één gelukte en vier mislukte coups sinds de onafhankelijkheid was de situatie in 1982 naar een kookpunt gegroeid en leek de zesde coup in de maak te zijn. In de nacht van 7 op 8 december werden zestien tegenstanders van het militaire regime opgepakt. Vijftien werden geëxecuteerd in de nacht van 8 op 9 december. John Baboeram, mijn broer, was één van de slachtoffers. Ze hebben allen een vader, moeder en mensen die hen liefhebben. Ik weet uit ervaring hoe groot de impact van 8 december is geweest op mijn familie en mij.


In februari 1984 ondernamen Bottse en Mahabier met steun van huurlingen een poging om vanuit Frans-Guyana een coup te plegen in Suriname. Ze werden gefilmd en de film werd vertoond op de Surinaamse televisie. De Franse autoriteiten zette hen uit waardoor de zevende couppoging mislukte en daardoor leed werd bespaard voor een onbekend aantal vaders, moeders en mensen die de mogelijke slachtoffers lief zouden hebben gehad.


Twee jaar later pleegde Ronnie Brunswijk bankovervallen in Moengo en Commewijne en toonde daarmee zijn vermogen om gewelddadige acties te kunnen ondernemen. Een half jaar daarna, op 21 juli 1986, worden 12 militairen op de militaire post te Stolkertsijver gevangen genomen. Later op de dag wordt de militaire post op Albina aangevallen. De Binnenlandse Oorlog was begonnen. Kort daarvoor had Bouterse aangekondigd dat het jaar daarop vrije verkiezingen zouden worden georganiseerd na aanname van een grondwet via een referendum.
Een week later, op 28 juli, werd in New Orleans een groep huurlingen aangehouden die met financiering van een Surinaamse ondernemer George Baker en een zakenman uit Curaçao een coup wilde plegen in Suriname. Ze zouden zich voordoen als bankiers die wilden investeren in Suriname. Tijdens een ontmoeting met Bouterse zouden ze hem doodschieten. Het zou de achtste couppoging sinds de onafhankelijkheid zijn.
Het is niet duidelijk of alle tegencoups ook dodenlijsten hadden, maar iedereen die coups en tegencoups bestudeert, zal niet verbaasd zijn als dat wel het geval zou zijn geweest.
De Binnenlandse Oorlog was andere koek voor vaders, moeders en familie van nabestaanden en slachtoffers. De oorlog werd uitgevoerd door het Jungle Commando, maar de sturing, steun en financiering kwam vanuit de Nederlandse regering en het verzet in Nederland. De Nederlandse staat is verantwoordelijk voor de wreedheden die begaan zijn tijdens de Binnenlandse Oorlog. Premier Lubbers heeft persoonlijk de woordvoerder van het Jungle Commando gebeld om een bijeenkomst te organiseren over de vraag hoe een paar miljoen kon worden doorgesluisd naar het Jungle Commando om de oorlog te kunnen voeren.
De regels voor oorlogsvoering – arrestatie, krijgsraad al dan niet te velde, advocaten en verdediging, schieten en beschoten worden – waren verdwenen.
De oorlog die tot 1991/92 duurde werd gekenmerkt door ongekende wreedheden. De 39 moorden bij Moiwana zijn breed uitgemeten in de media en bij internationale instanties omdat ze uitgevoerd zijn geweest door het Nationaal Leger.
Op mijn eerdere persconferentie heb ik de voorbeelden genoemd van soldaat Tjokrodirjo die gevangen genomen werd en op bevel van de leiding van het Jungle Commando in stukjes werd gekapt. Een andere gevangene, Ewout Leeflang, is onthoofd en zijn lichaam en hoofd gescheiden geplaatst om gevonden te worden. Twee soldaten die in een omgekantelde voertuig gevangen genomen werden, zijn op wrede wijze vermoord. De ene soldaat zijn hoofd werd met een bijl gespleten. De andere soldaat zijn hoofd werd met een pikhouweel verbrijzeld. Ze hebben allen een vader, moeder en mensen die hem liefhebben.
Dit blijkt nu het topje van de ijsberg te zijn. Ik kreeg in Nederland een telefoontje vanuit het binnenland van Suriname van de heer Eddy Weewee. Hij wilde zijn verhaal van de Binnenlandse Oorlog met me delen als ik in Suriname zou zijn. Afgelopen week was ik bij hem in Brownsweg Wakibasu 1. Hij vertelt dat op 19 juni 1989 zijn broer Gerrit Weewee, een voorman in de kerk, thuis werd opgezocht door het Jungle Commando op verdenking van sympathieën voor Bouterse. In het bijzijn van zijn kind werd hij beschoten en gevangen genomen. Hij werd met een boot weggevoerd naar Lispansi. Daar is hij met een mes bewerkt. Vervolgens werd een liter palm whisky in zijn wonden gegooid waardoor hij van de pijn bezweek. Zijn lijk werd ergens begraven. De familie weet tot de dag van vandaag niet waar hij is begraven.
Drie soldaten die gevangen genomen waren werden met snijbranders bewerkt op een zodanige manier dat de verkoolde lijken op elkaar lagen zonder dat ze afzonderlijk konden worden geïdentificeerd. Het is onduidelijk of de snijbranders gebruikt waren toen ze nog in leven waren.
Een gevangen genomen soldaat werd vermoord door kruisiging.
Op Brownsweg Wakibasu I heeft het Jungle Commando 100 huizen in brand gestoken. De bewoners werden uit hun huizen gejaagd en moesten toezien hoe hun bezittingen waar ze jaren voor hadden gewerkt in vlammen opgingen. In Pokigron overkwam dit het hele dorp.
Een basja van Brownsweg vertelt mij hoe het Jungle Commando huizen binnenviel, de mannen vastbonden en de vrouwen de kleren van het lijf rukten om in het bijzijn van hun man verkracht te worden.
In reactie op aanvallen van het Jungle Commando op dorpen van Inheemsen en andere marrons zijn gewapende groepen ontstaan al dan niet met steun van het Nationaal Leger om hun leefgemeenschappen te beschermen. Ook daar zijn doden gevallen.


Al deze slachtoffers hebben een vader, moeder en mensen die om hen geven. Maar hun leed en hun menswaardigheid wordt doodgezwegen en niet erkend. Waarom?


Laten we de overeenkomsten en verschillen tussen de 8 decembermoorden en de moorden tijdens de Binnenlandse Oorlog op een rijtje zetten.
De belangrijkste overeenkomst is dat mensen zijn vermoord om politieke redenen. In Fort Zeelandia hebben executies plaatsgevonden. In de Binnenlandse Oorlog hebben executies plaatsgevonden. De verantwoordelijken in beide gevallen zijn bekend, hoewel over de specifieke daders van 8 december onduidelijkheid bestaat.
De verschillen zijn als volgt. De schaal is verschillend. Bij 8 december ging het om 15 moorden. Bij de Binnenlandse oorlog ongeveer 450.
De sociale samenstelling is verschillend. De slachtoffers van 8 december worden gepresenteerd als de intellectuele elite. De slachtoffers van de Binnenlandse Oorlog zijn eenvoudige mensen zowel in het leger als bij de Marrons.
De amnestiewet voor de Binnenlandse Oorlog staat niet ter discussie. De amnestiewet die de decembermoorden omvat staat wel ter discussie.
Het niet berechten van de moorden van de Binnenlandse Oorlog wordt niet beschouwd als een aantasting van de rechtsstaat. Het niet berechten van de 8 decembermoorden wordt wel beschouwd als een aantasting van de rechtsstaat.


Wat betekent deze dubbele moraal voor de nabestaanden en slachtoffers van de Binnenlandse Oorlog en 8 december?
Dat hangt af van je eigen moraal, je eigen waarden en normen. Laat mij voor mezelf spreken.
Jarenlang hebben slachtoffers van de 8 decembermoorden van het publiek sympathie gevraagd voor hun lijden. Nu we de feiten van de Binnenlandse Oorlog kennen, vind ik dat we onze sympathie moeten uitstrekken naar de nabestaanden en slachtoffers van de Binnenlandse Oorlog. Het is immoreel om te vragen dat zij zich inleven in ons lijden terwijl wij weigeren hetzelfde te doen voor hun lijden. Het gaat niet alleen om inleven, maar ook om het samen verwerken van het leed. Want 8 december is niet uit de lucht komen vallen. Zo heeft ook de Binnenlandse Oorlog een voorgeschiedenis.


Wat gebeurt er als we het gesprek met elkaar voeren? Ik heb dat meegemaakt vorige maand en weet dat het niet gemakkelijk is. Sommige nabestaanden van 8 december denken uitsluitend in termen van pro of contra Bouterse en willen de dialoog niet eens aangaan. Sommige nabestaanden en slachtoffers van de Binnenlandse Oorlog vinden dat menselijk leed uitsluitend gebruik wordt voor politiek gewin en hebben geen enkele sympathie voor het lijden van de nabestaanden van 8 december.
Ik heb geleerd dat dialoog bruggen kan slaan tussen wat onoverbrugbare standpunten leken te zijn. Maar de wil moet aanwezig zijn.


Die wil vertaalt zich in de manier waarop je een moord benadert. Als je dit los ziet van politieke omstandigheden, dan vind je dat de rechter het laatste woord heeft. Dan ben je tegen amnestie en dus ook tegen de vrede van de Binnenlandse Oorlog.
Als je een moord in een politieke context plaatst, dan probeer je een politieke oplossing te vinden. Amnestie is zo’n oplossing.


Mijn probleem met de beide amnestiewetten is niet dat er een politieke oplossing gezocht moet worden, maar de wijze waarop omgegaan is met de verwerking van het leed van nabestaanden en slachtoffers. Ik vind dat een essentieel onderdeel van amnestie moet zijn waarheidsvinding en erkenning van het leed dat geleden is.
Daarom ben ik tegen beide amnestiewetten.
De tweede amnestiewet heeft Bouterse vrijgesteld van rechtsvervolging. Bovendien heeft hij de verkiezingen van dit jaar met een meerderheid gewonnen. En hoewel nu vanwege de economische crisis de kritiek op hem toeneemt, heeft hij geen reden om mee te willen werken aan een onderzoek naar waarheidsvinding. Hij had nee kunnen zeggen tegen mijn verzoek om deze medewerking. Dat zou verder niets veranderen aan zijn positie. Door in te stemmen heeft hij zich kwetsbaar opgesteld. Dat is ook gebleken in de tweede aflevering van de serie waar we een harde confrontatie hadden over de decembermoorden.
Maar waarheidsvinding is een essentieel element in amnestie en in verzoening en dialoog.
Het gesprek met de president is een onderdeel van een politieke oplossing voor spanningen in de Surinaamse gemeenschap. Ik zet me in voor een samenleving waarin er geen plaats is voor een dubbele moraal t.a.v. de rechtsstaat. Een samenleving waarin we moeilijke emotionele problemen niet uit de weg gaan, maar open en bloot op tafel leggen om te verwerken. Het gesprek met de president is een stap in dit proces.
Ik zal daarom meer vertellen over de inhoud van het gesprek met de president.


  1. Enkele opmerkelijke zaken uit het gesprek met de president.
Het gesprek met de president heeft ongeveer 6 uur geduurd verspreid over zaterdag en zondag. Van dit materiaal zijn vier uitzendingen gemaakt die vanaf vanavond om 22.00 uur in vier afleveringen bij de STVS te zien zullen zijn. Van dinsdag tot en met vrijdagavond wordt een aflevering vertoond om 22.00 uur en herhaald op de volgende dag om 12.00 uur ‘s middags.
Ik zal u eerst iets vertellen over hoe we met elkaar omgingen in Brokobaka alvorens dieper in te gaan op enkele inhoudelijke kwesties.
Toen ik aankwam in Brokobaka voelde ik een grote spanning in mijn lichaam. De president heeft mij en mijn vrouw op een warme wijze verwelkomd. We hebben eerst gesproken over de omgeving. De president is bezig met sjamanen om de waarde te beoordelen van hun traditionele geneeskunst in relatie tot de westerse geneeskunde, met name rond kankerbestrijding. Hij vroeg of ik pattas had voor een wandeling, maar ik had sandalen. Die waren ook goed. De sfeer werd minder gespannen en gemoedelijker.
We gingen toen een wandeling maken door het oerwoud. We gingen zitten op een boomstronk. Al vrij snel begon de inhoudelijke discussie: wat willen hij en ik bereiken met dit gesprek. Ik nam het voortouw en vertelde dat ik, die hem 33 jaar gehaat heb, op zoek ben naar vrede en dat waarheidsvinding een instrument is om vrede te bereiken. Waarheidsvinding betekent eerlijkheid en respect voor elkaar. Het betekent dat we diepgaande meningsverschillen niet moeten verhullen, maar voor de camera moeten blootleggen zonder dat het gesprek stokt. Hij was het er mee eens.
Eigenlijk was het inhoudelijk gesprek vrij snel afgerond. Daarna zijn we gaan wandelen en hebben geen inhoudelijke zaken besproken. Hij legde me uit hoe het oerwoud werkt en welke wandelwegen hij gebruikt.
Toen we terugkwamen bij de hut waren we bezweet. Na de lunch zijn we in de middag begonnen met het interview en hebben doorgetrokken tot de avond.
De volgende dag zijn we vroeger in de ochtend begonnen.


Ik zal nu enkele hoogtepunten uit ons gesprek behandelen. Ik heb met de president een interview voor de camera afgenomen. In de pauzes gingen we door met onze discussies. Tijdens de lunch en avondeten hebben we in de hut uitgebreid gesproken niet alleen met hem maar met de mensen uit zijn veiligheidsteam. Dit alles staat niet op camera omdat we geen reality tv hebben gemaakt. Maar ze hebben wel bijgedragen tot de inzichten in wat er de afgelopen 35 jaar is gebeurd in Suriname.


Ik zal nu enkele onderwerpen behandelen uit ons gesprek.


Decembermoorden
In de tweede aflevering zult u een scherpe confrontatie zien tussen mij en de president over 8 december. We hadden felle discussies over lijst van de slachtoffers, de aard van de tegencoup, de verhouding Cuba Grenada en zijn rol in de moorden. Ik heb in mijn column van vorige week daar kort over bericht. De conclusie is dat we grote meningsverschillen hebben die eindigden met de vraag: als hij niet moorden heeft gepleegd, wie dan wel?
En die vraag heeft vervolgens een nieuwe richting geopend in de discussie. Bouterse stelt met 100 procent overtuiging vast dat hij niemand heeft doodgeschoten en ook geen voorstander was om dat te doen. Hij vindt wel dat hij verantwoordelijk is voor de moorden. Maar hij vindt dat diepgaand onderzoek nodig is naar wie het wel gedaan zou kunnen hebben en zegde zijn volledige medewerking hiervoor toe.
Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om dat uit te zoeken moeten we diep gaan graven in het militaire apparaat. Volgens Bouterse hadden burgers geen rol gespeeld in de besluitvorming tot arrestatie. Onze methode van onderzoek is echter niet het politieverhoor, omdat veel mensen dichtklappen. Onze methode is die van het opbouwen van relaties met sleutelfiguren in het militaire apparaat die beschikken over relevante informatie en bereid zijn die te verschaffen als ze niet in een positie van verdachte komen te staan. Waarheidsvinding staat soms haaks op de methode van het verhoor waar een vertrouwensrelatie niet de primaire basis is om informatie los te krijgen.
We gaan de komende maanden relaties opbouwen in het leger en inlichtingenapparaat om deze informatie te zoeken. De president heeft zijn medewerking hiertoe toegezegd.


De coup van 25 februari 1980
We zijn ons gesprek begonnen met een historisch overzicht van de coup van 25 februari 1980. Volgens Bouterse vond de coup wel plaats in een situatie van sociale onrust en een falende regering, maar was het geen uit de hand gelopen vakbondsconflict. Ook heeft kolonel Valk geen enkele rol van betekenis gespeeld bij de coup. Valk onderhield contacten met hem en andere militairen, maar van een adviserende of sturende rol was geen sprake. Bouterse voerde eerst gesprekken met kolonel Elstak om hem over te halen om mee te doen, maar die weigerde. Opvallend genoeg heeft hij Bouterse ook niet aangegeven bij de autoriteiten als potentiële couppleger. Vervolgens probeerde hij een samenwerking aan te gaan met Rambocus, maar die bleek van plan te zijn om Bouterse te elimineren in het proces van de coup. Het plan was dat Bouterse het wapendepot op Zanderij zou overnemen. Bouterse had, zonder dat Rambocus het wist, toevallig gehoord hoe die opdracht gaf aan zijn soldaten om te schieten op iedereen die naar de bunker zou komen.
De groep van zestien is niet door hem maar door Horb gerekruteerd. Hij kende veel van de mensen oppervlakkig. Hij was pas in 1975 teruggekeerd uit Nederland.


De Rambocus coup
Bouterse had bij sommige onderdelen moeite om de exacte gegevens te herinneren van gebeurtenissen van 30 jaar geleden. Daarom hebben we Kenneth Slooten, een ex-militair met een encyclopedisch geheugen en naaste medewerker van de president samen met Melvin Linscheer, directeur Nationale Veiligheid, bij het gesprek gehaald. Eén van de interessante onderdelen was een analyse van de Rambocus coup. Eén analyse is dat de coup al was gelukt, maar Rambocus had dat niet door. Rambocus concentreerde zich op het versterken van de kazerne en steunpunten in de stad en liet achterwege om Fort Zeelandia met massale mankracht en vuurkracht in te nemen. Had hij dat gedaan, dan had hij de macht overgenomen. Het is de vraag of hij een dodenlijst had en die zou gaan afwerken.
Door die strategische fout wist de legerleiding vanuit Fort Zeelandia het initiatief naar zich toe te trekken. De politie steunde de legerleiding door karabijnen te brengen om haar te bewapenen. De leiding herstelde de communicatielijnen. De YP die Lachman had gebracht om het fort te beschieten werd overgenomen. Toen de militairen begrepen dat de legerleiding niet dood was, lieten ze Rambocus als een blok vallen en liepen massaal over naar Bouterse.
Rambocus vluchtte met een YP naar Saramacca en werd later gearresteerd.


De relatie met Nederland
De president vertelt het volgende over de relatie met Nederland.
Aanvankelijk leek het erop dat Nederland twijfelde welke houding het moest aannemen ten aanzien van de coup. De vaste steunpunten in het machtscentrum waren weggeschoten. Een belangrijk besluit dat de nieuwe leiders moesten nemen betrof het Kabalebo project, een project van ruim een miljard. Bouterse had in 1980 een vergadering belegd met voor- en tegenstanders van het project en na een lange vergadering nam hij het besluit om het project te stoppen. Hij kreeg vervolgens een uitnodiging van Bram Peper die in Suriname was om in de Nederlandse ambassade een gesprek te voeren over dit project. Peper sprak namens de Nederlandse regering. Hij gaf aan dat het Nederlandse bedrijfsleven in de startblokken stond voor het Kabalebo project en enorm teleurgesteld was in het besluit van Bouterse. Hij bood toen Bouterse aan om 30 miljoen NF aan smeergeld aan te nemen en te verdelen onder zijn mensen om het project door te laten gaan. Toen Bouterse weigerde, werd de ontwikkelingshulp stopgezet. Volgens Bouterse was de hulp niet stopgezet na de Decembermoorden, maar veel eerder.
In 1996 bood Nederland opnieuw smeergeld aan aan Bouterse. Deze keer ging het via vice-premier Pertap Radhakishun die namens Nederland zes miljoen dollar aanbood als Bouterse Suriname zou verlaten. Hij zou zich in Monaco kunnen vestigen waar Bouterse een kasteel zou kunnen krijgen en hij zijn buurman zou worden.


Nederland speelde een belangrijke rol in de Binnenlandse Oorlog. Eddy Jozefzoon vertelde mij in een apart interview hoe premier Lubbers hem had benaderd als woordvoerder van het Jungle Commando met de vraag hoe het Jungle Commando gesteund kon worden met geld. Een ambtenaar voerde vervolgens namens Lubbers de onderhandelingen. Er werd besloten om enkele miljoenen via de Zeister Zending te sluizen naar Frans-Guyana. Een deel werd besteed aan hulpgoederen en een ander deel aan wapens voor het Jungle Commando.
Dit verhaal werd door Bouterse bevestigd.


  1. De gevolgen van het gesprek voor het verdere onderzoek.
Ik kan uren doorgaan met vertellen, maar het beste is dat u uren gaat kijken naar de uitzendingen die vanavond beginnen.
Ik wil beginnen met de vaststelling dat het materiaal van groot historisch belang is. Bouterse heeft nooit zo openhartig gesproken, ook niet tegenover zijn intimi. Sommige dingen zijn nooit eerder verteld.
Ik wil nu de vraag behandelen: hoe weten we dat Bouterse de waarheid spreekt?
Het antwoord is eenvoudig: dat weten we niet, althans voorlopig niet. De belangrijkste stap is gezet: we hebben nu uit zijn mond een aantal belangrijke verhalen gehoord. Dat hebben we niet eerder gehad.
De vraag is nu: hoe kunnen we met deze gegevens een traject opzetten om zijn verhaal te controleren? Dat is niet zo gemakkelijk.
We hebben toegang nodig tot bronnen die gesloten zijn zoals de logboeken van de Nederlandse ambassade of de communicatie tussen veiligheidsdiensten. En zelfs dan kun je niet met zekerheid stellen wat er is gebeurd in een gesprek tussen twee mensen waar niemand verder bij was. Als de ene persoon ontkent, dan betekent dat dat één van de twee liegt, maar je weet niet wie.
Als het antwoord niet te vinden is in kant-en-klare bronnen, hoe ga je dan tewerk in de wetenschap? Dat is ons niet vreemd.
Laten we kijken naar een mogelijke aanpak over de Decembermoorden. In een wetenschappelijk traject kun je de zaak in een aantal hapklare brokken kappen, bijvoorbeeld het besluitvormingsproces, de karakters van de hoofdrolspelers, en de tijdlijn van gebeurtenissen.
Per onderdeel kun je verschillende methoden en technieken toepassen om de puzzel te maken. Daarbij heb je een stevige theoretische basis nodig. Neem het vraagstuk van de besluitvorming. Vaak nemen mensen aan dat besluiten genomen worden in een sfeer van rationele overwegingen waarbij alle deelnemers hun argumenten voor en tegen op tafel leggen en vervolgens criteria gebruiken waarmee de argumenten worden gewogen om gemeenschappelijke doelen te bereiken. Maar in een situatie als de decembermoorden is het heel goed mogelijk dat besluiten niet op basis van redelijkheid worden genomen en in goed overleg en dat er geen gemeenschappelijke doelen waren. In een militaire situatie is denkbaar dat de besluitvormers gewapenderhand met elkaar in confrontatie kunnen komen en dat machtsverhoudingen en emoties minstens zo belangrijk zijn als argumenten en gemeenschappelijke doelen.
Als je uitgaat van de theorie van rationele besluitvorming en gemeenschappelijke doelen dan ziet je puzzel er anders uit dan als je ervan uitgaat dat de partijen verschillende doelen hebben en in een ongemakkelijke balans zitten die ieder moment uit evenwicht kan raken en zelfs uitmonden in een gewapende confrontatie. De besluitvorming ziet er anders uit en je puzzel wordt dan anders.


Neem de kwestie van de karakters van de sleutelfiguren Bhagwandas, Horb en Bouterse. Hoe zijn hun karakters? Zijn ze in staat om zonder pardon mensen neer te schieten of zoeken ze eerst naar oplossingen die niet gewelddadig zijn. Wat is hun historie in het omgaan met geweld? Een beoordeling van de karakters kun je doen door ze gedurende langere periode te volgen in hun gedrag en de omstandigheden waaronder ze besluiten nemen te bestuderen. Je doet het niet voor middel van een goed psychologisch gesprek.


Neem ten slotte het maken van een tijdlijn. Als ik de verklaringen bestudeer die afgelegd zijn in het 8 Decemberproces dan valt me op dat veel verklaringen tegenstrijdig zijn. Een tijdlijn maken betekent dat je in een database vastlegt wie waar was en wanneer en ook wie welke handelingen pleegde. Vervolgens moet je de tegenstrijdigheden beoordelen en criteria vaststellen om de waarde van ieder getuigenis te kunnen beoordelen.


Het is niet gemakkelijk, maar wel te doen. Maar de centrale vraag zal zijn: wat willen we met dit onderzoek bereiken? Die vraag bepaalt hoe het onderzoek verder uitgevoerd zal worden.


Er zijn twee antwoorden mogelijk: vrede of oorlog. Wil je oorlog dan is het doel van het onderzoek om belastend materiaal te vinden waarmee Bouterse kan worden veroordeeld in een rechtszaal. Bouterse zelf beschouwt de rechtszaak als een politieke manoeuvre en niet als een objectief proces van waarheidsvinding. De acht decembermoorden worden geïsoleerd van de processen die zich ervoor en daarna hebben afgespeeld. De honderden moorden in de Binnenlandse Oorlog worden vanwege politieke redenen verzwegen en toegedekt.
Daarom wil hij niet meewerken aan een rechtszaak. Maar tegelijkertijd wil hij wel meewerken aan een traject van waarheidsvinding als dat leidt tot vrede in plaats van oorlog.
En dat is het doel van ons onderzoek. Het is een manier om te kunnen zeggen: op basis van alle gegevens die we hebben kunnen verzamelen weten we nu met grote zekerheid er gebeurd is. We vinden met zijn allen dat dit niet meer mag gebeuren. We willen de mechanismen kennen die het mogelijk hebben gemaakt en mechanismen introduceren waardoor het in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn. We willen het leed van vaders, moeders en mensen die de slachtoffers lief hebben erkennen en een plek geven in ons nationaal geheugen en bewustzijn.
We kijken niet alleen naar 8 december maar naar alle processen die geleid hebben tot 8 december en de gebeurtenissen daarvoor en daarna hebben beïnvloed.


Deze benadering leidt tot een ander klimaat die waarheidsvinding vergemakkelijkt. Mensen weten dat hun bijdrage aan het onderzoek een positieve bedoeling heeft.


We zullen ons onderzoeksteam in de komende maanden verder versterken en breed inzetten. Ik heb met de president afgesproken dat ik nadere gesprekken met hem zal voeren.


Ik heb een goed gevoel overgehouden van het gesprek met de president. Ondanks onze harde confrontatie en misschien dankzij die confrontatie is de verstandhouding tussen ons er beter op geworden. Ik probeer me in te leven in zijn wereld en beleving en ik heb het gevoel dat hij begrijpt dat ik geen genoegen wil nemen met oppervlakkige antwoorden en in de diepte wil gaan, hoe pijnlijk dat proces ook kan zijn. Het interview in Brokobaka beschouw ik niet als een afronding van het onderzoek, maar het toevoegen van een nieuwe dimensie.


Ons onderzoeksteam van voornamelijk Adek studenten in het Nationaal Archief zullen de komende tijd deze dimensie uitwerken in het onderzoek.


  1. Mijn reactie op het besluit van het Hof van Justitie om het OM te vragen om de strafvervolging door te zetten
Ik heb eerder uitgebreid aangegeven hoe ik aankijk tegen een juridische oplossing voor een politiek probleem. Ook heb ik aangegeven hoe het gesprek met de president van invloed is op het verdere onderzoek. Het besluit van het Hof heeft geen enkel invloed op mijn onderzoek. Ik neem kennis van materiaal dat de rechter commissaris heeft verzameld en betrek dat bij mijn onderzoek. Ons materiaal zal gepubliceerd worden en als het proces nog loopt zal de rechterlijke macht daar ongetwijfeld kennis van nemen.
Voor de rest is het proces een aangelegenheid van juristen. Daar doe ik geen uitspraken over. Ik beoordeel het proces op basis van de vraag wat het bijdraagt aan waarheidsvinding, dialoog en verzoening.


  1. De aankondiging van de oprichting van een comité van nabestaanden en slachtoffers van alle processen van geweld sinds 1980
Ik heb ook tijdens dit bezoek gesprekken gevoerd met nabestaanden en slachtoffers van alle processen van geweld. Mevrouw Flemming, intussen gepensioneerd, heeft zich bereid verklaard om samen met mij een comité op te richten van slachtoffers en nabestaanden van alle processen van geweld. Haar man is vermoord tijdens de Binnenlandse Oorlog. Zij was vanuit het leger één van de mensen die belast om de boodschap te brengen aan nabestaanden van de militairen die zijn omgekomen. Op de eerste bijeenkomst was zij uitgesproken kritisch naar mij toe als deel van de groep van nabestaanden van 8 december. We hebben drie keer uitgebreid gesproken met elkaar. Ik ben blij dat ze bereid is om samen met mij het Comité van Nabestaanden en slachtoffers van alle processen van geweld sinds 1980 op te zetten en te trekken.
Het doel van het comité is tweeledig:
Ten eerste, we willen een gezicht geven aan alle mensen die vermoord zijn en de nabestaanden een hart onder de riem steken. We willen dat hun leed erkend wordt door hun verhalen te verzamelen en te publiceren.
Ten tweede, we willen een aanspreekpunt zijn voor de overheid en internationale organisaties voor beleid. We moeten nog nadenken over wat voor beleid we willen voorstellen, maar onderwerpen waarover we in de toekomst zullen praten zijn:
  • De instelling van een dag van nationale rouw, waarbij alle doden en slachtoffers van politiek geweld worden herdacht. We zijn in de beginfase van het denkproces hierover.
  • De verbinding van families van slachtoffers van politiek geweld om ervaringen uit te wisselen en het leed erkend te krijgen.
  • De mogelijkheid van compensatie voor het leed.
  • De kwestie van herdenken, gedenken en vastleggen in de geschiedenisboeken.
  • En andere zaken die naar boven zullen komen.


We willen ook graag deelnemen aan de herdenkingsbijeenkomsten voor 8 december, omdat we als nabestaanden de pijn voelen van andere nabestaanden. Maar we willen voorkomen dat onze aanwezigheid als ongemakkelijk kan worden ervaren. We hopen dat we van de organisatoren een signaal kunnen krijgen dat onze aanwezigheid op prijs wordt gesteld.


We gaan de komende tijd dit netwerk opbouwen en zullen daarover regelmatig berichten. Ik wil mevrouw Flemming hartelijk dank zeggen voor haar bereidheid om de kar met mij te trekken.


Ik dank u voor uw aandacht.

0 Comments

Internationale Dag van de Mensenrechten/Brief aan de Vries en Verburg over bouw gesloten gezinslocaties

12/10/2015

0 Comments

 
INTERNATIONALE DAG VAN DE MENSENRECHTEN/BRIEF AAN
DE VRIES EN VERBURG OVER BOUW GESLOTEN GEZINSLOCATIES


ZIE OOK


http://www.astridessed.nl/internationale-dag-van-de-mensenrechtenbrief-aan-de-vries-en-verburg-over-bouw-gesloten-gezinslocaties/



In het kader van de Online actie, op de Dag van de Mensenrechten
[10 december] tegen de bouwer van vluchtelingengezinsgevangenis
De Vries en Verburg heb ik dit bouwbedrijf voor de vierde keer aangeschreven
over hun bouw van de ''gesloten gezinslocaties'', waar vluchtelingengezinnen
worden vastgezet om op korte termijn te worden uitgezet naar oorlog,
vervolging en/of onzekerheid.
Hiermee zijn zij medeplichtig aan het misdadige deportatiebeleid van
de Nederlandse Overheid.


ZIE ONLINE ACTIE

http://aagu.nl/2015/online-actie-gezinsgevangenis-kampzeist.html



ZIE MIJN EERDERE BRIEVEN

http://www.astridessed.nl/de-vries-en-verburgreactie-op-open-brief-de-vries-en-verburg-aan-critici-gesloten-gezinslocaties/



http://www.astridessed.nl/brief-aan-de-vries-en-verburg-over-de-bouw-van-gesloten-gezinslocaties-op-kamp-zeist/



http://www.astridessed.nl/gesloten-gezinslocaties-kamp-zeistbrief-aan-b-stuijplanontwikkelaar-de-vries-en-verburg/



ZIE HIERONDER MIJN BRIEF AAN DE VRIES EN VERBURG


Astrid Essed


BRIEF AAN DE VRIES EN VERBURG


AAN
DE VRIES EN VERBURG
Onderdeel van de Burgland Groep

Onderwerp:
Oproep tot stop bouw gesloten gezinslocaties
Reden:
Uw schending van fundamentele mensenrechten





''Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.''

Artikel 3
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS


https://www.amnesty.nl/mensenrechten/encyclopedie/universele-verklaring-de-rechten-de-mens-uvrm-volledige-tekst






Geacht Bestuur,




Vandaag, op donderdag 10 december, Dag van de Mensenrechten,
doe ik een dringend beroep op u.
Dat is niet de eerste keer.
Eerdere brieven aan u [1] waren aan dovemansoren gericht,
omdat u gewoon doorging op uw ingeslagen weg, de Mammon
[afgod van de materiele hebzucht] te dienen in plaats van te
luisteren naar de christelijke principes, waarop u beweert uw
bedrijf te funderen. [2]
Zelfs een reactie op mijn brieven bleef uit.

Nu, op deze Dag van de Mensenrechten, wederom een poging
gewaagd, in de hoop, dat uw geweten [dat u de afgelopen maanden
doeltreffend het zwijgen hebt opgelegd] toch gaat spreken.

Het gaat hier om uw bouw van de zogenaamde ''Gesloten Gezinslocaties''
op Kamp Zeist, vreemdelingendetentiecentrum. 


GESLOTEN GEZINSLOCATIES/GEZINSGEVANGENISSEN


U bouwt ''gesloten gezinslocaties'', waarin verblijven 
vluchtelingengezinnen zonder verblijfspapieren,

in afwachting van hun [snelle] uitzetting naar hun land van
herkomst.. [3]
Een vrije situatie is dit natuurlijk allerminst, ondanks een
Overheidspropagandafimpje, waarin wordt gesuggereerd
dat kinderen niet meer worden opgesloten, omdat ze de gebouwen
in en uit kunnen lopen. [4]
De gebouwen wel ja, maar het terrein niet, dat wordt omgeven
door 
een hoge muur, schrikdraad en camera's. [5]

Met andere woorden:
Een gevangenis , al is die dan belichaamd
door aardige ''huisjes''

En daar werkt u aan mee.

Ik zal u eens een inkijkje geven in het leven in zo'n gesloten
gezinslocatie, die door de Overheid ''kindvriendelijk''
genoemd wordt. [6]

Ik laat aan het woord Mary, een bewoonster:

''Jullie normale dag begint met opstaan, normaal aankleden, ontbijten en naar school of naar je werk gaan. 
Maar heb je een idee hoe dat gaat in een gezinslocatie? Weet je dat een ochtend daar begint met de wekker rond 5 uur? Dat mensen niet kunnen slapen omdat ze bang zijn dat het de volgende dag hun buurt is om opgepakt te worden? 
Ze slapen in hun kleren voor het geval dat zij het volgende slachtoffer zijn van de razzia.''
.....
......
''Elke ochtend wordt er in een van de gezinslocaties in Nederland een razzia gepleegd. Gezinnen worden gedwongen mee te werken met de politie. Ze worden meegenomen naar de gevangenis in Zeist. Een plek met allemaal prikkeldraad er omheen en waar mensen niet uit mogen komen tot de geplande dag van de uitzetting. ' [6]


Schande, Geacht Bestuur, dat u hieraan meewerkt en er
nog een dikke boterham aan verdient ook!




UITZETTEN NAAR GEVAAR DAAR
ANGST EN PSYCHISCHE SCHADE HIER


Hoe je het ook wendt of keert en hoe eufemistisch het
ook wordt gebracht, deze ''gesloten gezinslocaties'' zijn
en blijven gevangenissen, van waaruit wordt uitgezet naar
oorlog/vervolging en/of onzekerheid.
Dat is het ergste.
Dan wordt er tijdens het verblijf in die ''wooneenheden''
ook nog eens psychische schade aangebracht aan volwassenen
en kinderen.
Dat hebt u kunnen lezen uit het relaas van bewoonster Mary.


Maar ook zonder dat helaas had u wel kunnen bedenken,
hoe vluchtelingen in angst zullen zitten te wachten op het
moment [wanneer het precies is, is nooit zeker], dat
zij worden uitgezet naar een ellendige situatie.
Precies waarvoor zij nou juist gevlucht zijn.


En daaraan werkt u mee, met de bouw van die gezinslocaties


Daarom schrijf ik u aan, op deze Dag van de Mensenrechten.


In de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat
immers in artikel 3


''''Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.'' [7]


Zijn deze vluchtelingen vrij?
Zijn ze veilig?


Nee dus.


Hebben ze recht op veiligheid en bescherming?


Ja.


Wie ontzegt ze dat recht op bescherming?


De Nederlandse Overheid, met u als medeplichtige.




U handelt dus volkomen in strijd met de fundamentele
christelijke principes en in strijd met de mensenrechten,
hoe behulpzaam u zichzelf met uw Afrika projecten ook
presenteert. [8]




HET KIND


Een vader, een moeder en een Kind.
Op de vlucht voor vervolging en dood.
Ze vinden een veilig heenkomen , waardoor ze
gespaard worden.
Waardoor het Kind wordt gespaard.


Dit Verhaal kent u maar al te goed, want ieder
jaar, in december, wordt de geboorte van het Kind,
het Heilig Kind, gevierd.


En ook wordt ons verteld, dat Hij met Zijn Familie moest
vluchten naar Egypte, waardoor Zij in veiligheid waren.


Was het in deze tijd, in Nederland, in Europa geweest,
dan waren Zij teruggestuurd naar dood en verderf.
Na verbleven te hebben in een ''kindvriendelijke''
bewoning, gebouwd door lieden als u.


Denk daaraan bij de bouw van deze gezinslocaties en besef
uw medeplichtigheid en het bloed aan uw handen.


Want sinds de Neurenberger processen kan niemand zich
meer verschuilen achter bevelen of een Overheid.
U bent en blijft zelf verantwoordelijk, dat u een schakel
bent in een misdadig deportatiebeleid, dat met recht
op veiligheid en recht op leven geen rekening houdt. [9]




DRINGEND APPEL


Een dringend appel op u, om alsnog te stoppen
met de bouw van deze gezinslocaties.


Als u de werkelijke christelijke principes wilt
naleven en niet slechts de Mammon [afgod van materiele
hebzucht] dient, zult u dat doen.


Zo niet, dan bent u medeplichtig aan dood en verderf.


Ik heb u dit nu voor de vierde keer geschreven en ben
benieuwd, of u nu eindelijk luistert.


In ieder geval kunt u niet zeggen.


Ich habe ess nicht gewusst.


Ik wens u van harte morele beterschap toe en ben
benieuwd, wat voor u belangrijker is.


Geldzucht of uw geweten.




Vriendelijke groeten


Astrid Essed
Amsterdam 




NOTEN






[1]


BRIEF AAN DE VRIES EN VERBURG OVER DE BOUW
VAN GESLOTEN GEZINSLOCATIES OP KAMP ZEIST
ASTRID ESSED
17 SEPTEMBER 2015


http://www.astridessed.nl/brief-aan-de-vries-en-verburg-over-de-bouw-van-gesloten-gezinslocaties-op-kamp-zeist/




GESLOTEN GEZINSLOCATIES KAMP ZEIST/BRIEF AAN B. STUIJ/
PLANONTWIKKELAAR DE VRIES EN VERBURG
28 AUGUSTUS 2015


http://www.astridessed.nl/gesloten-gezinslocaties-kamp-zeistbrief-aan-b-stuijplanontwikkelaar-de-vries-en-verburg/



[2]


”Ten grondslag aan de visie en missie van de Foundation Burgland Charitas ligt de Bijbelse opdracht ‘draag elkaars lasten’.
BURGLAND CHARITAS
VISIE EN MISSIE
 
 
http://www.burglandcharitas. nl/wie-zijn-wij/visie-en- missie




[3]


Slechts onder strikte voorwaarden kunnen deze gezinnen in de gesloten gezinsvoorziening terecht komen: er moet zicht op uitzetting zijn, het gezin werkt niet actief mee aan een zelfstandig vertrek naar het land van herkomst en er moet een reëel risico op onttrekking zijn. Deze gezinnen worden hier in beginsel maximaal twee weken geplaatst.




DIENST JUSTITIELE INRICHTINGEN
GESLOTEN GEZINSVOORZIENING ZEIST


http://www.dji.nl/Organisatie/Locaties/Detentiecentra/GGV-Zeist/index.aspx








[4]



RIJKSOVERHEID
TIJDELIJKE KINDVRIENDELIJKE GEZINSVOORZIENING
GEOPEND
2 OCTOBER 2014

http://www.rijksoverheid.nl/ nieuws/2014/10/02/tijdelijke- kindvriendelijke- gezinsvoorziening-geopend.html


[5]



SCHRIKDRAAD EN BEWEGINGSDETECTIE ROND ”KINDVRIENDELIJKE”
VLUCHTELINGENGEVANGENIS KAMP ZEIST

http://aagu.nl/2015/ Schrikdraad-bewegingsdetectie- kindvriendelijk.html



[6]


21 NOVEMBER 2015/SPEECH OVER LEVEN IN EEN GEZINSLOCATIE

http://aagu.nl/2015/speech-over-het-leven-in-een-gezinslocatie.html






[7]




'Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon.''

Artikel 3
UNIVERSELE VERKLARING VAN DE RECHTEN VAN DE MENS


https://www.amnesty.nl/mensenrechten/encyclopedie/universele-verklaring-de-rechten-de-mens-uvrm-volledige-tekst








[8]




BURGLAND CHARITAS
OVERZICHT PROJECTEN






http://www.burglandcharitas.nl/projecten/overzicht-projecten









[9]









VOLKSKRANT
AFGHAAN, DIE IN 2006 WERD UITGEWEZEN IS DOOR TALIBAN VERMOORD
23 FEBRUARI 2011

http://www.volkskrant.nl/vk/ nl/2664/Nieuws/article/detail/ 1851212/2011/02/23/Afghaan- die-in-2006-werd-uitgewezen- is-door-Taliban-vermoord.dhtml
0 Comments

Brokobaka/Bouterse Hira show/Hira's verraad aan het recht op leven

12/7/2015

0 Comments

 
Hier klikken om te bewerken.



BROKOBAKA/BOUTERSE HIRA SHOW/HIRA'S VERRAAD AAN HET RECHT
OP LEVEN EN VRIJWARING VAN FOLTERING



ZIE OOK


http://www.astridessed.nl/brokobakabouterse-hira-showhiras-verraad-aan-het-recht-op-leven-en-vrijwaring-van-foltering/








In zijn column: ''Brokobaka'' [1] beschrijft econoom, journalist,
columnist en onderzoeker Sandew Hira zijn ontmoeting op Brokobaka
[buitenverblijf van president Bouterse] met
president Bouterse, hoofdverdachte Decembermoorden
en werpt alvast een licht op zijn met Bouterse gevoerde 
gesprekken.
Een beschrijving van een pleidooi voor straffeloosheid:

Hira's ontmoeting met hoofdverdachte in het Decembermoorden
proces, de huidige president D. Bouterse in diens buitenverblijf
''Brokobaka'' en de aansluitende gesprekken tussen hen, is de trieste
finale van zijn beduimelde project ''Getuigenis van President
Bouterse'', met als doel: straffeloosheid voor [oorlogs] misdaden en
misdaden tegen de menselijkheid.

Op bijna gezellige manier beschrijft Hira zijn tocht naar Brokobaka
en aansluitend de ontmoeting
met ex-dictator en legerbevelhebber D. Bouterse, hoofd verantwoordelijke
voor de foltering en buitengerechtelijke executie van 15 vooraanstaande critici op zijn regime in 1982 [Decembermoorden], waaronder de BROER van Sandew Hira
[nom de plume voor Dew Baboeram], advocaat John Baboeram.


Hoe men vanuit psychologisch oogpunt uberhaupt het gesprek vrijwillig kan aangaan met de hoofdverdachte van de foltering/executie
van zijn eigen broer en dat dan nog in de, ik heb het reeds gezegd, ''gezellige''
sfeer, als hieronder beschreven, is mij een raadsel.


Een voorbeeld
In Hira's eigen woorden:

''We stapten uit de auto en liepen de hut binnen. Ik stak mijn hand uit naar president Bouterse die me ontving met een hartelijke handdruk en warme woorden van welkom. Het leek alsof een last van mijn schouders viel omdat er geen spanning was. We kregen wat te drinken en spraken over koetjes en kalfjes. De president stelde voor om een wandeling te maken door het bos. Brokobaka ligt in de jungle. Tijdens de wandeling legde hij me uit hoe het bos werkt. Hij vertelt over de bomen, de planten en het fruit. Op een bepaald moment gingen we op een boomstronk zitten om te praten over hoe we het gesprek zouden gaan voeren. '' [2]


Een ander voorbeeld:

''De harde confrontatie tussen ons heeft de sfeer niet verpest. Integendeel. We hebben afgesproken dat hij zijn volledige medewerking zal blijven geven aan een nader diepgaand onderzoek om zijn versie te toetsen aan een breed scala aan getuigenissen. 
We zijn toen doorgegaan naar de Binnenlandse Oorlog.'' [3]


Tsja
''De harde confrontatie tussen ons heeft de sfeer niet verpest. Integendeel'' [4]


Bijna hilarisch, als het in een film is.
Helaas is het de bittere werkelijkheid.


Maar de in overwegend ''gezellige sfeer'' [Hira schrijft zelf, bij de ''hartelijke ontvangst''
door de president, geen spanning te hebben gevoeld, zat met de president
's avonds te praten bij het kampvuur....] met soms wat ''harde confrontaties'' gevoerde gesprekken met de hoofdverantwoordelijke voor de dood van zijn broer
is wel heel apart, maar  laat ik verder bij Hira om mee te dealen.




Wat mij bezighoudt, omdat het funest is voor het democratische proces in
Suriname, is de straffeloosheid, die Hira met zijn ''Project Getuigenis 
van President Bouterse'' promoot.




STRAFFELOOSHEID


Hira is afgestapt van de gerechtelijke procedure ter vervolging van de
Decembermoorden en wil nu, via een op een gesprekken met president
D. Bouterse [mee beluisterd door zijn vrouw en medewerkers van de
president] een Getuigenis van Bouterse loskrijgen over, ''de gebeurtenissen
waarbij Bouterse betrokken geweest is en waarbij geweld een bepalende factor geweest is.'' [5]




A Testimony
Just like that


Afstappen van het model gerechtelijke vervolging, die eerst de nek was
omgedraaid door de aanname van de amnestiewet [6] en nu nog eens
versterkt door Hira's hulpvaardigheid bij straffeloosheid.




DECEMBERMOORDEN, MOIWANA EN ANDERE [OORLOGS]
MISDADEN


Want een ding moge duidelijk zijn.
Of het nu de Decembermoorden, de massaslachting door het Surinaamse leger in
Moiwana tijdens
de Binnenlandse Oorlog of de misdaden van het Jungle Commando
in diezelfde Binnenlandse Oorlog betreft, of de voor de Decembermoorden
door het militaire regime gepleegde misdrijven, de verantwoordelijken
moeten via een rechtszaak vervolgd worden.


Alle ''getuigenissen'', een op een gesprekken, ''samenkomsten'' of
onderonsjes, zonder gerechtelijke consequenties, zijn uit den boze!


Het gaat hier niet om het stelen van een fiets, maar om foltering,
buitengerechtelijke executies, massamoord, gewelddadige arrestaties,
het vernietigen van de vrije pers [dat was het in brand schieten van radiostations
en krante redacties tijdens de arrestaties en executies van de 8 Decemberslachtoffers].


Dat moet juridisch vervolgd worden, verantwoordelijken na een eerlijk proces
veroordeeld worden.


Zo gaat dat in een rechtsstaat.


Al het andere is het promoten van straffeloosheid.




DE HIRA AND BOUTERSE SHOW
DIVERSIONARY TACTICS/ELLENLANGE BESCHOUWINGEN
EN INTIMIDATIE/ LASTER JEGENS CRITICI
HIRA DE ZELFVERKLAARDE ''NATIONALE VERZOENER''






Onder diversionary tactics wordt verstaan het gebruiken van allerhande
trucs om de aandacht af te leiden van waar het werkelijk om gaat.
Zijn Straffeloosheidsproject of te wel ''De Hira and Bouterse show''
En daar is Hira goed in!

DIVERSIONARY TACTICS/ELLENLANGE BESCHOUWINGEN
IN HIRA'S ''PERSCONFERENTIES''

Ellenlange uitweidingen in zijn ''persconferenties'' over alle mogelijke
zaken, die niet direct met zijn straffeloosheidsproject te maken
hebben EN intimidatie/laster tegenover critici, die WEL berechting
van de Decembermoorden/verantwoordelijken en anderen voorop
blijven stellen IN EEN RECHTSZAAL, GEEN GELEUTER IN
ACHTERKAMERTJES OF GESPREKKEN BIJ HET KAMPVUUR! [7]


DIVERSIONARY TACTICS/LASTER EN INTIMIDATIE
JEGENS CRITICI


Zo gaf hij advocaat Essed, die hem wilde waarschuwen voor
het gevaarlijke pad, dat hij bewandelt in zijn encaillanering met
iemand als president Bouterse [8], aan bij de veiligheidsdienst. [9]
Theo Para, voorvechter voor de berechting van de Decembermoorden
van het eerste uur, die Hira terecht bekritiseerde, werd ervan beschuldigd,
samen met anderen, een ''coup'' tegen Bram Behr [radicaal links
activist en criticus militair regime, Decembermoorden
slachtoffer] te hebben beraamd [10] en wat dies meer zij.


Ook suggereert hij sluw, dat zijn critici slechts gericht zijn op de vervolging
van slachtoffers van de Decembermoorden en Moiwana, maar het eventueel
aan krijgsgevangen genomen militairen aangedane onrecht, door
het Junglecommando gepleegd, negeren.


Iets wat pertinente nonsens is.
Ik, een van Hira's critici en ik weet ook anderen, staan voor vervolging
van ALLE misdaden, door welke partij ook gepleegd in de aanloop tot en tijdens de militaire
periode [ruim genomen 1980-1992, toen Bouterse als bevelhebber van het
toneel verdween], met de Binnenlandse Oorlog dus meegerekend. 


DIVERSIONARY TACTICS
NATIONALE VERZOENER/HIRA GOOIT ALLES OP EEN HOOP


Maar Hira benoemt zichzelf tot een soort Nationale Verzoener, door
bijeenkomsten te willen beleggen of te beleggen met nabestaanden
van slachtoffers, van welke partij ook [hij heeft dat in
ieder geval gedaan met nabestaanden van militaire slachtoffers tijdens
de Binnenlandse oorlog], of getuigenissen te verzamelen over
''al het geweld in de aanloop tot 1980, daarna''


Zoals hij dat formuleert in zijn ''Project de Getuigenis van
President Bouterse''


''De Getuigenis is een traject om de Surinaamse gemeenschap in staat te stellen om traumatische gebeurtenissen met betrekking tot geweld in de aanloop naar 25 februari 1980 en daarna te verwerken.'' [11]



Ziet u, lezer, hoe sluw deze man is.
Hij leidt met zijn formulering ''De Surinaamse Gemeenschap'', de
aandacht af van BERECHTING VAN VERANTWOORDELIJKEN voor mensenrechtenschendingen,
oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid!

Door het Project zo te presenteren en alleen maar de PRATEN met Bouterse
en in dat verlengde, zoveel mogelijk nabestaanden en slachtoffers van
het ''geweld'' in het algemeen, te willen horen en/of te laten getuigen,
psychologiseert hij deze periode [als niet deskundige bovendien] en,
wat erger is, depolitiseeert hij deze en laat hij er oorlogsmisdadigers
en misdadigers tegen de menselijkheid mee wegkomen.

Bovendien:
Hira creeert zo geen Nationale Verzoening, maar een schijnverzoening,
omdat de veranwoordelijken voor de ergste internationale misdaden
niet worden vervolgd en berecht.
En zolang er geen recht gedaan is, kan Suriname niet uitgroeien
tot een ware democratische rechtsstaat.
Want dan geldt immers nog steeds:
Het recht van de sterkste.

MISDADEN TEGEN DE MENSELIJKHEID/[OORLOGS]
MISDADEN/MENSENRECHTENSCHENDINGEN




Het gaat hier niet om het stelen van een TV of een fiets:
Het gaat hier om oorlogsmisdaden, mensenrechtenschendingen, 
misdaden tegen de menselijkheid.

Misdaden, die strafrechtelijk vervolgd dienen te worden en niet
kunnen worden afgedaan met ''gesprekken'' met hoofdverdachten
of ''samenkomsten'' met nabestaanden.

Zulke strapatzen leiden niet tot Nationale Verzoening, maar laten
de verdeeldheid en bitterheid alleen maar groeien.

Daarnaast:
Het is een principe van gerechtigheid, dat verdachten van ernstige
misdaden een gang naar de rechter maken.

Daarom noemde ik Hira in de titel van dit stuk ook
een verrader van het recht op leven en vrijwaring van foltering.

Het recht op leven en vrijwaring van foltering is een van de
grondregels van menselijkheid en beschaving.
Schending hiervan fundamenteel verwerpelijk.

Niet voor niets worden het recht op leven en vrijwaring van foltering
in het Internationaal Recht beschouwd als niet opschortbare
rechten, ook niet bij oorlog of noodtoestand. [12]

Het verkondigen van straffeloosheid voor de schending van
die rechten, door de berechting van de Decembermoorden
te willen omzetten in een een op een ''getuigenis'' conversatie
tussen in casu Hira en Bouterse [13], is verraad aan de diepste
beginselen van menselijkheid.


Dit ook nog eens brengen in een gezellig verslag van een uitstapje
naar Brokobaka en benadrukken, dat de sfeer ook in een
''harde confrontatie'' tussen Hira en Bouterse ''niet is
verpest. Integendeel'' [14], vind ik schokkend.


Ik wacht de resultaten van het eindrapport, dat Hira op 8 December
[hoe smakeloos, de doodsdag/nacht van 15 critici tegen Bouterse, waaronder
zijn eigen broer!] aan de voorzitter van de Nationale Assemblee Suriname [het Parlement dus], zal presenteren, af.
En zal het zeker becommentarieren.


TENSLOTTE


Laat Hira maar doorgaan met zijn vernietiging van fundamentele rechten.
Het zal hem, noch zijn nieuwe contacten/bondgenoten, of wat ze dan ook
mogen zijn [Bouterse en co] baten.


Hun misdaden zijn internationaal uitgebreid gedocumenteerd [15] en
niet vergeten!


En de strijd voor bestraffing van de boosdoeners gaat door!


RECHT EN WAARHEID MAKEN VRIJ!




Astrid Essed






NOTEN


[1]



STARNIEUWS.COM
COLUMN: BROKOBAKA
SANDEW HIRA
30 NOVEMBER 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/32543



[2]

''
We stapten uit de auto en liepen de hut binnen. Ik stak mijn hand uit naar president Bouterse die me ontving met een hartelijke handdruk en warme woorden van welkom. Het leek alsof een last van mijn schouders viel omdat er geen spanning was. We kregen wat te drinken en spraken over koetjes en kalfjes. De president stelde voor om een wandeling te maken door het bos. Brokobaka ligt in de jungle. Tijdens de wandeling legde hij me uit hoe het bos werkt. Hij vertelt over de bomen, de planten en het fruit. Op een bepaald moment gingen we op een boomstronk zitten om te praten over hoe we het gesprek zouden gaan voeren.''



STARNIEUWS.COM
COLUMN: BROKOBAKA
SANDEW HIRA
30 NOVEMBER 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/32543


[3]


''''De harde confrontatie tussen ons heeft de sfeer niet verpest. Integendeel. We hebben afgesproken dat hij zijn volledige medewerking zal blijven geven aan een nader diepgaand onderzoek om zijn versie te toetsen aan een breed scala aan getuigenissen. 
We zijn toen doorgegaan naar de Binnenlandse Oorlog.''



STARNIEUWS.COM
COLUMN: BROKOBAKA
SANDEW HIRA
30 NOVEMBER 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/32543


[4]


'''De harde confrontatie tussen ons heeft de sfeer niet verpest. Integendeel'' 



STARNIEUWS.COM
COLUMN: BROKOBAKA
SANDEW HIRA
30 NOVEMBER 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/32543



[5]


''1. U legt in een uitgebreid en diepgaand interview met mij een getuigenis af van de gebeurtenissen waarbij u betrokken bent geweest en waarbij geweld een bepalende factor is geweest.''

STARNIEUWS.COM
COLUMN: DE WAARHEID MAAKT ONS VRIJ
SANDEW HIRA
20 JULI 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/30299



[6]


NOS
SURINAME NEEMT AMNESTIEWET AAN
5 APRIL 2015


http://nos.nl/artikel/359161-suriname-neemt-amnestiewet-aan.html







[7]


''We begonnen zaterdagmiddag en gingen door in de avonduren. We zaten onder een boom voor een kreek. In de avond werden enkele grote lampen werden aangezet en op de achtergrond achter de kreek werd een groot kampvuur aangestoken voor een mooier achtergrondbeeld.''




STARNIEUWS.COM
COLUMN: BROKOBAKA
SANDEW HIRA
30 NOVEMBER 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/32543






[8]




”Persoonlijk maak ik mij – na de mededeling van de heer Baboeram dat hij als reactie op deze bedreigingen van zijn leven, bewaakt wordt door een militair die onderdeel is van de ‘veiligheidsdienst” en voorzien is’ van alle logistieke faciliteiten in geval van problemen” – nog meer zorgen dan ik reeds had.Ik heb namelijk reeds op 6 augustus 2015, op strikt persoonlijke titel, mijn bezorgdheid aan de heer Baboeram kenbaar gemaakt in verband met zijn veiligheid. Ik heb hem toen in een persoonlijk onderhoud voorgehouden dat naar mijn mening de heer Bouterse hem gebruikt en dat de recente geschiedenis van Suriname geleerd heeft dat ook personen die hand- en spandiensten aan de heer Bouterse hebben verleend, er soms niet goed vanaf zijn gekomen.
Ik heb de heer Baboeram erop gewezen dat Roy Horb, die deel uitmaakte van het tribunaal dat de 15 mannen ter dood heeft veroordeeld, niet lang na de decembermoorden hangend aan een koortje van zijn onderbroek werd aangetroffen in een cel en dat anderen in de schaduw een dodelijk zonnesteek hebben opgelopen en weer een andere bij een gezellig partijtje pootje baden, de verdrinkingsdood stierf. Zelfs verdwenen inheemse jongemannen geheel van de aardbodem na een forensische reconstructie onder leiding van de militaire politie”
STARNIEUWS.COM
ESSED BEZORGD OVER VEILIGHEID
DEW BABOERAM/SANDEW HIRA
15 AUGUSTUS 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/30720






[9]




''Toen ik aanstalten maakte om te vertrekken, vroeg hij me om even te wachten omdat hij drie zaken onder mijn aandacht wilde brengen.Ten eerste, de andere nabestaanden vinden het beledigend dat ik de cijfers heb verschaft over het totaal aantal doden in relatie tot de doden van 8 December. Dat nemen ze me kwalijk.
Ten tweede, 8 december is de dag waarop de andere nabestaanden hun doden herdenken en ik zou daarom mijn rapport niet op 8 december mogen presenteren. Hij sprak alsof ik geen nabestaande was en geen rechten kon claimen als nabestaande.
Ten derde, zei hij tot twee keer in het gesprek letterlijk tegen me: “Ik waarschuw je. Je speelt met je leven.”
Als een vriend dat tegen me zegt, beschouw ik het als een waarschuwing. Als een opponent dat tegen me zegt, beschouw ik het als een bedreiging.
Maar ik heb het luchtig opgenomen en hoop dat het een verspreking was, ook al werd die verspreking tweemaal geuit. Ik heb het voor de zekerheid gemeld bij de veiligheidsdienst.''
INTERNATIONAL INSTITUTE FOR SCIENTIFIC RESEARCH
TEKST PERSCONFERENTIE SANDEW HIRA 15 AUGUSTUS 2015

http://www.iisr.nl/tekst-persconferentie-sandew-hira-15-augustus-2015/



[10]

Opmerking Astrid Essed
Theo Para is nom de plum voor de door Hira genoemde Henry Does

In Hira's woorden:


''Mijn oproep om naast de getuigenis van Bouterse ook anderen een getuigenis te laten afleggen over hun betrokkenheid bij processen van geweld heeft ertoe geleid dat allerlei mensen zich aanmelden om geïnterviewd te worden. Een voorbeeld is Remond Overman die het tragische verhaal van Bram Behr uit de doeken heeft gedaan. Overman heeft als jongeman nauw samengewerkt met Bram Behr.Behr stond bekend als een links-radikale anti-imperialistische strijder. Voor de coup van 25 februari 1980 heeft hij een blad uitgegeven getiteld verzet om de militairen te steunen die bezig waren met een vakbondsactie. Na de coup onderscheidde Bram Behr twee stromingen in het politieke krachtenveld: rechts en links. Zijn bezorgdheid was dat in de kritiek op de militairen hij zich moest onderscheiden van de rechtse krachten en niet zomaar achter rechts moest aanlopen. Hij gaf de krant Mokro uit en iedereen kende hem als de man achter Mokro. Maar binnen zijn partij had zich een groep gevormd onder leiding van Henry Does, alias Theo Para, gesteund door Bimla Gajadien, Ida Does en Ernestine Comvalius. Zij slaagden erin om Bram af te zetten als partijleider en bepaalden vervolgens de koers van Mokro die zich volledig aansloot bij de rechtse oppositie, zeer tot verdriet van Bram Behr. Maar voordat hij een nieuwe partij kon oprichten om zich te kunnen onderscheiden van de groep van Does werd hij gearresteerd en vermoord door militairen die hem in het rechtse kamp plaatsen terwijl die lijn niet door hem maar door Does werd gepropageerd in Mokro.
Deze getuigenis laat de tragiek zien van Bram Behr maar ook de noodzaak dat anderen zoals Does hun getuigenis afleggen zodat een compleet beeld ontstaat met verschillende visies op dezelfde gebeurtenissen.´´


INTERNATIONAL INSTITUTE FOR SCIENTIFIC RESEARCH
TEKST PERSCONFERENTIE SANDEW HIRA 17 OCTOBER 2015

http://www.iisr.nl/tekst-persconferentie-sandew-hira-17-oktober-2015/


PERSCONFERENTIE SANDEW HIRA/HIRA'S MISDADIGE
GEGOOCHEL/AANTIJGINGEN TEGEN THEO PARA/ERNESTINE
COMVALIUS
ASTRID ESSED
4 DECEMBER 2015

http://www.astridessed.nl/persconferentie-sandew-hirahiras-misdadige-gegoochelaantijgingen-tegen-theo-paraernestine-comvalius/






[11]






''
Hier kunt u alle informatie en documenten vinden over de Getuigenis van President Bouterse. De Getuigenis is een traject om de Surinaamse gemeenschap in staat te stellen om traumatische gebeurtenissen met betrekking tot geweld in de aanloop naar 25 februari 1980 en daarna te verwerken.''





INTERNATIONAL INSTITUTE FOR SCIENTIFIC RESEARCH
DE GETUIGENIS VAN PRESIDENT BOUTERSE


http://www.iisr.nl/category/projecten/testimony/






[12]






NIET OPSCHORTBARE RECHTEN


''(Du: notstandsfest, Eng: non-derogable) Rechten die nooit buiten werking kunnen worden gesteld, ook niet in tijd van oorlog of noodtoestand. Volgens het VN-verdrag (BuPo) zijn dat de rechten op leven, vrijheid van geweten en geloof, erkenning als persoon voor de wet (habeas corpus), vrijwaring vanslavernij, vrijwaring van marteling en wrede behandeling, vrijwaring van gevangenneming wegens schulden en vrijwaring van twee maal bestraffing voor hetzelfde misdrijf (ne bis in idem). De vrijheid vanmeningsuiting is geen niet-opschortbaar recht. In de prakijk zijn beperkingen aan vooral het verstrekken van informatie een van de eerste maatregelen die een overheid of militair apparaat in tijden van crisis neemt, zoals door militaire censuur.''

AMNESTY INTERNATIONAL


https://www.amnesty.nl/mensenrechten/encyclopedie/niet-opschortbare-rechten






[13]








STARNIEUWS.COM
COLUMN: DE WAARHEID MAAKT ONS VRIJ
SANDEW HIRA
20 JULI 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/30299




STARNIEUWS.COM
COLUMN: BROKOBAKA
SANDEW HIRA
30 NOVEMBER 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/32543




[14]


''De harde confrontatie tussen ons heeft de sfeer niet verpest. Integendeel.''



STARNIEUWS.COM
COLUMN: BROKOBAKA
SANDEW HIRA
30 NOVEMBER 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/32543




[15]


STARNIEUWS.COM
DECEMBERMOORDEN, MISDRIJVEN TEGEN DE MENSELIJKHEID
THEO PARA
20 OCTOBER 2015

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/31833









HERDENKING DECEMBERMOORDEN OP WATERLOOPLEIN/2014/
VERMOORD, MAAR NIET VERGETEN/SLECHTS IN GERECHTIGHEID BERUSTEN
ASTRID ESSED
12 DECEMBER 2014


http://www.astridessed.nl/herdenking-decembermoorden-op-waterlooplein2014vermoord-maar-niet-vergetenslechts-in-gerechtigheid-berusten/



AMNESTY INTERNATIONAL
DECEMBERMOORDEN EN MOIWANA


http://www.amnesty.nl/mensenrechten/encyclopedie/decembermoorden-en-moiwana-suriname
 
 
RAPPORT VAN HET NEDERLANDS JURISTEN COMITE VOOR DE MENSENRECHTEN
”DE GEBEURTENISSEN IN PARAMARIBO, SURINAME 8-13 DECEMBER 1982: DE GEWELDDADIGE DOOD VAN 14 SURINAMERS EN I NEDERLANDERRapport van het Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten (N.J.C.M), Leiden, 14 februari 1983 – De gebeurtenissen in Paramaribo, Suriname, 8-13 december 1982: de gewelddadige dood van 14 Surinamers en 1 Nederlander 

WIKIPEDIA
DE DECEMBERMOORDEN

http://nl.wikipedia.org/wiki/Decembermoorden



”Op 15 augustus 2005 werd bekend dat het Inter-Amerikaans Hof voor de Mensenrechten de regering van Suriname heeft veroordeeld inzake de massamoord. De regering moet nabestaanden van de slachtoffers een vergoeding uitkeren; moet smartengeld en schadevergoeding uitkeren aan de overlevenden; moet de daders vervolgen; en moet fondsen ter beschikking stellen voor de ontwikkeling van het dorp. De regering van Suriname is ook veroordeeld in de kosten van het proces.”

WIKIPEDIA
MOIWANA


http://nl.wikipedia.org/wiki/Moiwana
0 Comments

[Artikel Peter Storm]/Nee tegen die bombardementen op Syrie!/Nee tegen Nederlandse deelname aan luchtaanvallen!

12/6/2015

0 Comments

 
NEE TEGEN DIE BOMBARDEMENTEN OP SYRIE!/NEE TEGEN
NEDERLANDSE DEELNAME AAN LUCHTAANVALLEN!


ZIE VOOR ORIGINELE ARTIKEL PETER STORM


http://www.ravotr.nl/2015/12/03/nee-tegen-die-bombardementen-op-syrie-nee-tegen-nederlandse-deelname-aan-luchtaanvallen/



  Door peter | 3 december 2015 | Nederland politiek, Syrië, Wapens/ oorlogdonderdag 3 december 2015
Het Britse parlement heeft groen licht gegeven voor Britse luchtaanvallen op Syrië die inmiddels zijn begonnen.  Nu voelt ook Nederland grote “druk om mee te doen aan bombardementen op strategische doelen van terreurgroep IS in Syrië”. Dat stelt Tom Middelkoop, baas van de Nederlandse strijdkrachten die daarover de Tweede Kamer inlicht. Het is een slechte zaak dat steeds meer landen aan deze bommengooierij meedoen. Nederlandse oorlogsdeelname is verkeerd, net als de hele oorlog zelf.
Waarom zijn deze luchtaanvallen zo verkeerd? Ik noem twee redenen, er zijn er meer. Ze kosten onschuldige mensenlevens. Het is dus doodslag dan wel moord, met politiek oogmerk, dus het is zelf een vorm van terrorisme. Dat is één. En de luchtaanvallen lokken, via het vergeldingsmotief, nieuwe aanslagen en nieuwe terreur verder uit. Het is dus het bevorderen, niet bestrijden, van dat terrorisme waar die luchtaanvallen zich zogenaamd tegen keren. Dat is twee. Conclusie: Niet doen, die bombardementen. Niet aan meedoen ook. Nee tegen zeggen, en tegenwerken zo goed als we kunnen, luid, duidelijk en voelbaar.
Luchtaanvallen brengen mensen om het leven, onschuldige mensen, burgerslachtoffers. Alle leuterpraat over slimme bommen, precisiebombardementen en dergelijke veranderen niets aan dat feit. Cijfers er over krijgen valt niet mee. Maar er is een site die de luchtaanvallen op IS bijhoudt: Airwars.com. De verwijzing kwam ik tegen op World War 4 Report.  Airwars stelt en onderbouwt dat de bombardementen door de coalitie die door de VS wordt aangevoerd “tussen de 682 en de 977 burgerslachtoffers”  hebben gekost, deels in Irak, deels in Syrië. Je kunt zeggen: dat zijn over ruim een jaar bombarderen geen enorme aantallen, het zijn echter wel 628 tot 977 levens die het niet verdienden om zo te worden afgemaakt, ook niet ‘per vergissing’. En dit zijn dan de redelijk gedocumenteerde slachtoffers. Er zijn er ongetwijfeld meer. Intussen is ook Rusland aan het bombarderen geslagen, iets dat in veel kortere tijd volgens Airwars.com al aan 250 tot mogelijk 375 burgers het leven heeft gekost , “een zeer zorgwekkende tol”, zo stelt Chris Woods van Airwars.com in een eveneens door World War 4 Report aangehaald bericht.
Is dit het ‘waard’? De bombardementen raken toch – zou je wellicht tegenwerpen – die veel ergere moordenaarsbende van IS? Bombardementen maken duizenden IS-strijders af, zo ’n 23.000 volgens een Coalitie-schatting zelf.  Of dat geloofwaardig is, is de vraag: opscheppen over eigen resultaat is noch de VS noch haar bondgenoten, noch welke mogendheid in oorlogstijd vreemd. Maar al is het waar, wie zijn dan die afgemaakte strijders? Deels vast zeer gemotiveerde militanten met zeer veel bloed aan de handen. Deels ongetwijfeld geronselde mensen, die konden ‘kiezen’: werken voor IS, olie-installaties helpen bewaken bijvoorbeeld, of anders geen inkomen, en misschien wel geen leven ook. Ze werken voor de IS omdat ze wellicht anders werden vermoord. Ze worden nu vanuit de lucht alsnog vermoord, en de moordenaars – ‘onze’ bondgenoten, de brengers van ‘beschaving’ tegen over ‘barbaren’ – scheppen er over op. De luchtaanvallen op IS komen neer op massamoord in antwoord op massamoord. Dat IS een hoger tempo van moorden aanhoudt verandert daar niets aan. Nederland moet hier niet aan mee gaan doen. Die luchtaanvallen moeten stoppen.
Het tweede argument tegen de bombardementen is het voorspelbare effect: woede, roep om vergelding, het aanjagen van nieuwe aanslagen. Elke dode – strijder, burger, kind, vrouw of man – heeft familieleden, vriendinnen, vrienden. Die zullen geen welwillende gevoelens koesteren jegens de bommenwerpende moordenaars van hun dierbaren. Het verlangen om doden te wreken, om vergelding te zoeken, speelt IS en soortgelijke groepen in de kaart. “Not one terrorist died there, but maybe some were born”,  zo zong David Rovics in The Village Where Nothing Happened eens over de bommen op een Afghaans dorp waarbij 150 mensen omkwamen, in de Westerse strijd tegen Al Qaeda en de Taliban in dat land vanaf 2001. Zo werkt het. Bombarderen is in dit soort situaties terrorisme helpen creëren. Bombarderen betekent immers: vergeldingsacties motiveren, vergeldingsacties die dan weer een excuus vormen voor nieuwe bombardementen.
Als je echt aanslagen wilt stoppen, onderbreek dan het voeden van deze spiraal, en zet de bombardementen stop. De generaals en de politici doen dit niet, die gaan door op de ingeslagen weg die ons de afgelopen jaren heeft gebracht waar we nu zijn: in een escalatie van oorlog en terreur.. Waar is de vredesbeweging die het stopzetten van de bombardementen tot inzet maakt: een onvoorwaardelijk nee tegen de luchtaanvallen van vandaag en van morgen, uit welke hoek ze ook komen? Waar is ons protest? Ons verzet?
Peter Storm
0 Comments
<<Previous

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    April 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    September 2022
    August 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    July 2021
    June 2021
    May 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    August 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    October 2017
    September 2017
    August 2017
    July 2017
    June 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    January 2017
    December 2016
    November 2016
    October 2016
    September 2016
    August 2016
    July 2016
    June 2016
    May 2016
    April 2016
    March 2016
    February 2016
    January 2016
    December 2015
    November 2015
    October 2015
    September 2015
    August 2015
    July 2015
    June 2015
    May 2015
    April 2015

    Categories

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.